Vi bor i et teglkledd trehus med en beboelig kjeller i en form for hullstein. Det sitter en del konsoller i kjelleren som forrige eier har skrudd på plass, og disse begynner nå å gi etter, dvs. skruer og plugger begynner å krype ut fra veggene til tross for normal belastning.
Jeg har selv satt opp både konsoller og TV-apparater i kjelleren siden vi flyttet inn, og som hobbyfikser har jeg faktisk først og fremst brukt IKEAS FIXA-skruver, dvs. 5x60 mm skruer med universalplugg 8x51 mm:
Borhammeren skjærer gjennom hullsteinen veldig lett, men til tross for det er det ikke alltid så lett å få hullene akkurat som man vil ha dem. Ofte må man bore med borr som er en størrelse mindre.
Dette har holdt bra så langt. Men spørsmålet er om man bør gå for noe skarpere for oppbevaringshyllene? Noen forslag som er relativt enkle å få tak i?
Konsollene som sitter ser ut noe i stil med dette:
Kanskje bør man benytte anledningen til å bytte dem også mot Elfa? Vi hadde tenkt oss 1 hylleplan så oppbevaringsplassen først og fremst holder større esker som bananbokser og produktesker.
Anbefaler Elfa med skinner på veggene, lette å montere og vesentlig sterkere enn de der konsollene på bildet.
Ja, man kanskje bør satse på det likevel. Spørsmålet er om man skal bruke hengeskinne (bærelist) eller veggskinner? Trolig er hengeskinne mye enklere å få i vater?
Hvordan fungerer egentlig bærelisten? Har lest på flere steder og får inntrykket at den bare henger? Man fester ikke det i underkant i det hele tatt? Så er det ikke risiko for at det blir ustabilt da?
Ja man kanskje skal kjøre på det uansett. Spørsmålet er om man skal bruke hengskinne(bæreliste) eller veggskinner? Trolig er hengskinne mye enklere å få i vater?
Hvordan fungerer egentlig bæreliste? Har lest flere steder og jeg får inntrykk av at den bare henger? Man fester ikke den på undersiden i det hele tatt? Så er det ikke risiko for at det gynger da?
Jeg bruker oftest hengskinne og deretter borer jeg et par ekstra hull som jeg forsenker skruene i for at hyllen skal bli stum. Liker hengskinne fordi man enkelt kan justere plasseringen til man er sikker.
Aha, så du fester skinnene som henger i veggen nær gulvet da?
Ja, litt ulikt avhengig av veggens holdfasthet og hyllens størrelse/bruksområde. Jeg synes det blir best (mest stumt) med en skrue på midten og nederst hvis hyllen er i full høyde.
Føles noen ganger litt dumt å kjøpe en dyrere hengehylle og modifisere inn skruehull, men jeg synes det blir enklest og best. Hengskinnen er dessuten enkel å få i vater.
Jeg synes det føles litt synd å bore inn hull og forsenke disse i hengeskinnen. Om man har løse hylleplan kan man montere konsollene sist, i tilfelle det skulle diffe noen mm. Ser egentlig ikke hvorfor det er så vanskelig å få ordinære Elfa veggskinner i vater. Begynn med en støttelist/regulering som distanse fra gulvet/underlaget når første hullet er boret kan man montere plugg og skrue og sette opp skinnen. Etterfølgende hull er lettere å markere og bore rett ved å vinkle unna skinnen.
Regnet litt på det, og Elfa-systemet kom på ca. 2600 kr, noe vi følte var litt mye for hva vi skulle bruke det til. I stedet tror jeg vi sikter på IKEAs Algot som er veldig lik, men koster halvparten. Skal selvfølgelig se nærmere på hvor mye vekt o lignende de tåler. Ulempen med IKEAs er selvfølgelig at det kan gå ut av produksjon etter et par år, mens Elfa-systemet alltid vil være tilgjengelig.
Men for å gå tilbake til skruer og plugg. Hva tror dere man bør bruke her? Fungerer vanlige plugger som jeg lenket til i den første innlegget? Eller bør man kjøpe spesielle?
Ser ikke noen problemer med å bruke vanlige standard plugger for leca/betonghullstein. Jeg brukte disse https://www.jula.se/catalog/bygg-oc...g-och-expanders/pluggsatser/pluggsats-002861/ den røde størrelsen. Det viktige er vel at skruen passer godt med pluggen og hylleskinnens forsenking. Innstikket i veggen for disse skruene er bare 20mm, pluggen er 30mm. Belastningen er ganske liten på denne hyllen så det har fungert utmerket, man vil jo ikke overdimensjonere unødig. Men jeg bruker aldri slagfunksjon da blir hullene ukontrollerbart store, gjerne borr 5,5mm er bra når man skal ha i en 6mm plugg.