Hei!

Jeg har en murt grunn (leca-blokker) for et drivhus som trenger å avsluttes med et lag blokker til (190mm + mørtel). Problemet mitt er at muren fra åpning til åpning har en nivåforskjell på 3-4 cm. Ingen kant har mer enn ca 1 cm diff, men totalen blir problematisk. Muren er ellers i lodd og vater på andre retninger. Så, nå når det er betalingstid for gamle synder, hva gjøre?

Det føles mye å ha 3 cm forskjell i mørtelfuga fra ende til ende? Kan jeg "for-mure" og legge et lag mørtel på deler av muren som får tørke for å så mure ovenpå? "Høvle" leca-blokker slik at jeg kan mure med tynnere blokker i deler av muren? Kombinere en retting med stigende fugtykkelse med å pusse tykkere ovenpå der det trengs? Be til høyere makter om jordskjelv så muren havner i vater av seg selv?

Siden det kommer til å være en trestokk oppå (det blir et egenkonstruert tre-drivhus) så finnes det litt mulighet for å rette opp der, men det er naturligvis bedre jo mer i vater grunnmuren er. Grunnmuren skal pusses så eventuelle skjønnhetsproblemer løses der.

Takk på forhånd!

• Liker
Marmac
  • Laddar…
Jeg svarer meg selv: Etter å ha snurret rundt på Google, YouTube etc. litt til så har jeg notert

a) en hel del skikkelig tykke fuger synes på steder som i slike tilfeller burde vite bedre (dvs. det må ikke være full katastrofe om de finnes)
b) pussing kan gjøres så tykk man vil

Den løsningen som jeg altså for tiden funderer mest på er å mure opp siste laget så i vater jeg kan innenfor fornuftige grenser (si maks 2 cm mørtel eller så) og deretter fikse resten med puss/mørtel oppå (ytterligere 1-2 cm noen meter av muren. Noen som innvender mot dette?

Sett en planke på hver side av muren og sett sammen dem med tvinger. Sett dem så de er i vater i overkant.
Fyll med mørtel.
Alternativt sett opp muresnor i vater rundt og legg på mørtel i riktig høyde. Vent til dagen etter og mur siste skiftet (med muresnoren satt opp i korrekt høyde ;-) )

• Liker
Marmac og 1 annen
  • Laddar…
Takk for svar! Misforstår jeg deg rett: gjør et separat lag med mørtel, som er i vater, enten som avslutning på toppen (type pussing) eller som et rette-lag under siste skiftet? Eller er begge alternativene som base for et siste skift? Lover å bruke murersnor denne gangen :)

bra tips med planke for å kunne gjøre et pent fyll.

J Jan_G skrev:
Sett en planke på hver side av muren og sett dem sammen med tvinger. Sett dem slik at de er i vater på overkanten.
Fyll med mørtel.
Eller sett opp murersnor i vater rundt om og legg på mørtel i riktig høyde. Vent til dagen etter og murer på siste skiftet (med murersnor satt opp i korrekt høyde ;-) )

Det er ingen problemer med høye fuger mellom skiftene, bare bland mørtelen litt tørrere så kommer det til å gå bra og forvann lecablokkene så mørtelen fester ordentlig. Stram opp en murersnor i vater noen millimeter utenfor mursteinene, for eksempel ved å stramme fast en spiker mellom hjørnestolpen og snoren.

Du vil antakelig måtte trykke litt mørtel i fugen og dra av med murskjeen der du har den høyeste fugen, men det er ikke noe problem - tar bare litt lengre tid :).

Det kan kanskje heller ikke skade at du armerer med bistål, så blir det garantert bra.

Trengs det en justering kan du, som du selv har kommet frem til, gjøre den når du pusser murkronen.

Lykke til!

• Liker
Marmac og 1 annen
  • Laddar…
Jeg ville gjort som @Jan_G foreslår og laget en enkel støpeform øverst som man fyller med mørtel og jevner av. Gjerne med litt hardere mørtel enn vanlig murmørtel (og et par armeringsjern). Foruten at det blir i vater, er det enklere å få en glatt topp på muren.
Pass på å montere og støpe inn eventuelle innfestingsdetaljer mens du holder på.

Det går jo an å kombinere med at man tryller bort en del av feilen med litt varierende tykkelse på fugen under steinene.

Sist redigert:
  • Liker
MrSpudnut
  • Laddar…
Takk alle for bra svar! Tar gjerne imot flere råd her (det er vel åpenbart at de trengs?), men føler meg veldig fornøyd med hjelpen.

Murersnor OK, litt vanskelig å holde linjen men går. To bord som klemmes med tvinger slik at overkanten ligger ca 1 - 2 cm over bølgen for neste skifts underkant, I med mørtel og på med en stein, mål fra bordet hvor bølgen er og bank den ned så den er på plass, det samme med neste stein. Det blir da en kile av mørtel ut mot slutten. Det går også an å mure skrått og så sette to bord i vater og fylle på med mørtel, blir da som en lue øverst.

• Liker
MrSpudnut
  • Laddar…
I tilfelle noen er interessert i mine snublinger innen muring: tok alle disse rådene til bruk i går og murte opp det siste laget til innen noen få millimeter av nøyaktig nivå over hele muren. Gikk veldig bra, forsterket med bistål, tørrere mørtel på de høyeste bitene. Neste steg er "støping" av kronen med hjelp av planker. Takk alle!

fundering/spørsmål: kommer til å skru fast syllen for drivhuset oppå muren, er det et problem å gjøre dette gjennom kronen/pussen, altså er det risiko for sprekker?

• Liker
mexitegel og 1 annen
  • Laddar…
Støp inn skruer eller gjengestang så slipper du å bore i ettertid.

• Liker
MrSpudnut
  • Laddar…
Det kan slå litt fliser ut av pussen, men sprekker er liten risiko. Vi boret, fylte med kjemanker og deretter plugg og rustfri skrue. Har klart høst- og vinterstormene på over 20 m/s, så det ser ut til å sitte fast :).

• Liker
MrSpudnut
  • Laddar…
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.