Hei!
Jeg har et hus fra 1937 med en ganske slitt trapp/entréfundament. Frem til i formiddag lå det fliser på trappen, men de har nå blitt fjernet. Årsaken er flere: flisene var sprukket og lekket vann, og de hadde sannsynligvis ligget der i mange år (jeg kjøpte huset for et år siden).
Sprekkene i flisene forårsaket vanngjennomtrengning som igjen førte til at konstruksjonen sprakk. Sannsynligvis var det allerede sprekker i betongen som ikke ble reparert da flisene ble lagt, noe jeg mistenker siden det er sprekker ved armeringen. Tre lange sprekker har oppstått på oversiden og undersiden, fra huset og utover. Armeringen har rustet og svulmet, noe som har forverret sprekkene.
Nå er det på tide å fikse problemet! Alt skal slipes i morgen, og min plan er å skjære opp rundt armeringen, rustbeskytte den (forutsatt at den ikke er for skadet), og deretter reparere sprekkene med Weber Easy Repair. Etter dette skal en fagmann applisere tetningssjikt og legge granittplater på 30x60 cm.
Mine spørsmål er:
1. Er Weber Easy Repair riktig materiale for å reparere disse sprekkene?
2. Bør jeg legge inn ny armering, og er det i det hele tatt mulig?
3. Vil denne reparasjonen holde i cirka 30 år?
Jeg vurderer også å bytte ut de rustne søylene til balkongen mot tresøyler, alternativt kle dem inn på en pen måte.
Takk for svar før regnet kommer.
Marcus8