Er det noen som har tettet takbjelkes-fuger for å kunne plassere en bærende bjelke for åpen planløsning på et nytt sted? Jeg skal flytte en nåværende bærende I-bjelke i sidelengs en meter, og også øke spennet fra 3,3 til 4,1 meter.

Det der er ikke noe man kan svare på sånn uten videre.....
En skisse over forholdene ville gjort mye! Er takbjelken i spørsmål også del av takstolen?

Å øke spennet på bjelkelaget med en meter krever nok enten ekstra bjelker eller forsterkning av de eksisterende. Det kan være vanskelig å få det bra så det ikke oppleves som vaklevorent med lengre spennvidde hvis dimensjonene er svake. Er takbjelken dessuten del av takstolen kreves ytterligere beregninger.

Skal du dessuten bytte den eksisterende avvekslingen (I-bjelken) til en ny med større dimensjon/lengre spennvidde?

/Ingeniøren

Takk for svar. Ovenfor finnes en hel overetasje samt en ganske lav loft. Tegltak som skråner cirka 18 grader.

flyttabalk4wy.jpg

Hva menes med de røde kvadratene i figuren?

/Martin

Det burde ikke være noe problem å flytte bjelken om den ligger under bjelkene. Skjøtene kan trenge å forsterkes alt legg en ny mellombjelke ved siden av den gamle skjøtede (trengs jo bare på venstre side i skissen) så slipper du å bekymre deg.

Jeg forstår ikke helt hva Mr Magic mener med tverrbjelke. Jeg vil altså fjerne den gamle I-bjelken og den ikke-bærende veggen.

Det er akkurat dette med å forsterke skjøtene som jeg synes virker vanskelig. Hvor langt skal man forsterke, dvs "lappe"? Eller skal man "sko" skjøtene nedenfra med et antall 2 meter lange u-profiler i stål.

Mellombjelke = de som ligger mellom takstolene og hjelper til med å bære opp bjelkelaget, cc-avstanden pleier å være 1200mm mellom takstolene, noe som er for mye for å få bjelkelaget stabilt, derfor legger man en annen bjelke midt imellom for å få cc 600 i stedet. Min tanke var å legge en ny slik kloss inntil den gamle skjøtede takstolen og eventuelt spikre den sammen med takstolen (ikke nødvendig) for å avlaste skjøten helt fra bjelkelagets tyngde. Noen U-bjelker trenger du ikke uansett.

Hei Mr Magic
Jeg tror du gikk glipp av at jeg har en hel overetasje over det vedlagte bildet. Først deretter ligger takstolene.
De skjøtede bjelkene på bildet, som nå støttes av en I-bjelke i stål, er altså bjelkelag mellom underetasje og overetasje.
Det er de skjøtene jeg føler at man må forsterke, f.eks. lappe på en eller annen måte, for å kunne bytte ut den gamle I-bjelken med en ny som ligger på et annet sted

Mvh
Max

Ok, men det endrer ingenting egentlig. Den eneste forskjellen er at den eksisterende bjelken ikke er utsatt for noen strekkbelastning og eventuell nedbøying fra eventuelle støttebensvegger.

Finnes det noen vegg i etasjen over den gamle veggen?

/Jonas

Ja, det står en bærende vegg på overetasjen. Den står på det stedet der en gamle I-bjelken finnes.
Her ser man hvordan jeg har tenkt å lappe. Er det nødvendig med grove bolter? Og hvor langt overlapp er fornuftig?

lappning4pw.jpg

Det løste seg fint ved å montere 2 bolter (12mm tykke) i hver utkanten av den eksisterende lappningen ("omlott"). Riktig god følelse å løfte bort den gamle bjelken når den nye, stødigere var lagt dit...

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.