Hei spesialister! :-)

Jeg skal fjerne et ventilasjonsrør med tilhørende friskluftsventil som sitter i ytterveggen. Veggen er av blåbetong med et lag puss utenpå. Jeg googler og googler, men finner bare lav-alkaliske pussmørtler som må legges i tykkelser på maks et par centimeter. Det fungerer jo ikke så bra til et større hull. Mitt kommer til å bli rundt 20-25 cm. Har dere muligens noen tips om hva som kan være passende? Er det husfix som gjelder? Kanskje for hardt for at det skal bli skikkelig bra? Jeg tenker på hardheten på mørtelen i forhold til lettbetongen. Jeg vet at gipsmørtel kan brukes innendørs for mindre reparasjoner, men kan det legges så tykt og i ytterveggen/ute? Fungerer det å reparere med en temperatur rundt null grader med frysetilsetning, eller må jeg vente litt til? Jeg blir ikke riktig klok på dette. Sukker. Vet noen av dere, er jeg meget takknemlig! Takk på forhånd! :-)

Hei,

Jeg har selv startet en tråd angående reparasjon av lettbetong, massive segmenter borte osv.

Summa summarum så selger Finja en Laga Vägg-produkt som er svært dyr, men gjør jobben på et passe stort hull. Brukte ca 4 poser. Usikker på tykkelsen dog. 25 cm dypt er kanskje mer enn hva den tolererer, jeg brukte den for å gjøre mindre drastiske hull.

Ellers ville jeg anbefale deg å gjøre som jeg gjorde til slutt; betong. Det kombinerer seg godt med lettbetongen ut fra mine erfaringer.

Riktignok støpte jeg inn lettbetongveggene med et 5 cm tykt betonglag etterpå likevel for å få en fin sterk vegg og bra tiltak mot evt. Radon, men Finja betong og lettbetong fungerte fint frem til det.

• Liker
Bennca
  • Laddar…
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.