Hei! Vi hadde en sprekk i hallen ved siden av ytterdøren som jeg begynte å banke i slik at jeg kunne fylle den igjen og sparkle over. Dessverre løsnet store deler av innerveggen ved siden av dørkarmen. Som dypest er hullene ca. 10-12 cm og karmeskruene med plugg er blottlagt, nesten frigjort. Jeg vil måtte banke ned et større område enn det som vises på bildet, da det høres hult ut når man banker ved sprekken. Jeg gjetter at totalområdet blir 1-2 kvm med varierende dybde fra 1-12 cm.
Jeg får ikke tak i noen murer og trenger nå å fikse det selv. Hvordan skal jeg gå frem for å fylle opp alt tomrom og skape stabilitet i veggen ved karmen? Hva skal jeg bruke for puss/mørtel oppå deretter? Alle grunnleggende og avanserte tips ønskes velkommen!
Ja, det er en grov anslag. Jeg er ikke hjemme så jeg kan måle, men sprekken er garantert minst 8 cm dyp, sannsynligvis nærmere 10-12 cm som jeg har skrevet. Det har falt ned store biter (som en stor neve i størrelse) der det er som dypest. Man ser dagslyset innenfra gangen hvis man ser i linje med dørkarmen i sprekken.
Gipsputs kan fungere hvis det er tørt, ellers husfix.
Jeg har prøvd husfix en gang. Helt håpløst å sparkle ut. Fylle et hull, ja, sparkle nei. Jeg brukte finjas håndsparkel grov i stedet, et mye bedre produkt.
Til dette tror jeg imidlertid at en tradisjonell pussmørtel er mer riktig.
Troligvis har det sprukket på grunn av dørrsmeller så jeg tar til meg av ideen med dørbremse. Det skal for øvrig bredsparkles ytterst.
Nå har jeg jo fått input og heller mot følgende:
Fugeskum inntil karmene for å fylle opp de smaleste og vanskelig tilgjengelige sprekkene. Deretter husfix i de største hullene. Så et lag grovsparkel og til slutt finsparkel. Høres det ut som en ok plan?
Det høres omstendelig og slitsomt ut. Bruk gipsmørtel men for å unngå å måtte bygge opp hele tykkelsen med puss, kjøp en lettbetongblokk som sparbit. Forvann og dra opp sparbiten en dag og puss resten neste dag. På gipsmørtelen kan du så sparkle som vanlig før maling.
Mure igjen døren? Det ser ut til å være 60-80 cm blottet karm muligens. Gipsmørtel holder alle ganger her og vedheft mot lettbetongen kommer til å være bra der det som lekman kan være vanskelig å få til det med en sementbasert puss.
TS bør kanskje få noen råd om hvordan karmeskruene skal festes igjen muligens som et komplement.
Vekker liv i denne tråden, da jeg ikke har funnet så mye annet her.
Man kjøper blokk, typ 70x400x700mm for ca 70 kr, sag ut så bitene passer og bruk flislim.
Om man har rør etc i veggen må man støpe/sparkle rundt disse - gipsbaserte sparkel for tørre rom, kalk/cement for våtrom. Kalk/puss/reparasjon for lag < 20-30mm, og cement for tykkere lag. (Obs viktig å støvsuge, forvanne og prime overflaten ekstra mye før reparasjon).
Fant det meste her, men snakket med byggevarebutikk/Beijer Betong og Kiilto: