Vi har en pusset skorstein. Fargen på skorsteinen begynte å flasse, så jeg tok en sparkel for å fjerne den flassende fargen for å kunne male om. Da jeg fjernet fargen på den nordlige delen, begynte en del av pusslaget under å løsne. Den smuldret av, det er nesten som støv.

Huset er bygget på 70-tallet. Jeg har lest litt, og det virker som at jeg kan bruke C-Bruk for å fylle i de skadede delene, men jeg vil dobbeltsjekke her om dere har noen råd?

Etter å ha fikset de delene som har smuldret av, planlegger jeg å grunne det med silikatgrunn og deretter male det med hvit silikatmaling. Må jeg fjerne all farge før jeg maler om? Eller kan jeg bare male over det eksisterende laget?

En skorstein med flassende maling og avskallinger, tydelig skadd pussoverflate, mot en skyet himmel. Flak av avflasset maling på en skorsteinsoverflate med sprekker, omgitt av sporadisk mose og flekker. Skorstein med flassende maling og ødelagt puss, viser behov for reparasjon før maling med silikatmaling. Skader på pussen er synlige.

Det var en fin skorstein (eller kommer iallfall til å bli igjen!)

C-bruk fungerer trolig, men det kommer an på hva slags puss som ligger på i dag.

En fundering er dog hvorfor denne flassingen/forvitringen har oppstått?

Brukes ikke skorsteinen?

Malingen ville jeg definitivt ha skrapet bort, det kan ikke utelukkes at det er denne som har forårsaket skadene. Hvis uhensiktsmessig maling (ikke diffusjonsåpen eller for «tett») brukes, kan det få lignende effekter.

Sørg også for å skrape bort så mye løstsittende puss som mulig før oppussing.

Og vær for all del veldig forsiktig når du er der oppe og jobber! Fallbeskyttelse anbefales!

• Liker
Mvdkem
  • Laddar…
V Vardagsrum skrev:
Det var en fin skorstein (eller vil i alle fall bli igjen!)

C-bruk fungerer trolig, men det avhenger av hva slags puss som ligger på i dag.

En fundering er dog hvorfor denne flakningen/forvittringen har oppstått?

Brukes ikke skorsteinen?

Fargen hadde jeg definitivt skrapt bort, det kan ikke utelukkes at det er denne som har forårsaket skadene. Om upassende farge (ikke diffusjonsåpen eller for «tett») brukes så kan det få lignende effekter.

Sørg også for å skrape bort så mye løstsittende puss som mulig før oppussing.

Og for Guds skyld, vær veldig forsiktig når du er der oppe og jobber! Fallsikring anbefales!
Takk for ditt svar! Vi kjøpte huset for et år siden og fargen var allerede flassende da vi kjøpte det. Vi har brukt ildstedet i løpet av vinteren. Skorsteinsfeieren har også vært her og bekreftet at alt er i orden. Så min antagelse er at den forrige eieren kanskje brukte feil farge.

Er det noen måte jeg kan kontrollere hvilken mørtel som er brukt på den nå?

Det kan være vanskelig å avgjøre hva slags type puss det er.. Om man ikke er murer altså 🙂

Kalkpuss oppfører seg litt som du skriver, den går i prinsippet å smuldre opp mellom fingrene. Men det kan jo vitret kc-puss også gjøre..

Du kan prøve å bryte løs en bit og legge i syre (f.eks. eddik) og se hva som skjer. Er det kalk burde den løses opp og boble.

• Liker
Mvdkem
  • Laddar…
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.