Før gulvlegging har jeg begynt å løsne listene. Dessverre har den bakre lettbetongen smuldret opp på noen steder, deriblant noen ytterhjørner (se bilde). Hvordan reparerer jeg dette best? Forvitret lettbetong i hjørne med avskallet maling og rør ved siden.

Gipsmørtel pleier jeg å bruke.

Jeg er virkelig nybegynner på området, så jeg benytter anledningen til å spørre. Skal jeg fjerne alle løse deler og begynne å bygge opp et nytt hjørne igjen, eller skal jeg beholde de større bitene og prøve å "lime" dem tilbake med puss /husfix?

Gjør om du vil, det er nok fra tilfelle til tilfelle. Om du trenger eksisterende biter får du trolig gjøre det i to steg, 1. Lime fast biten, 2. Glatte til overflaten etter tørking av 1

De gangene jeg har reparert, har jeg "limt" med husfix, altså gjenbrukt de store bitene. Det er uansett bare en kosmetisk reparasjon, og det går raskere samt det går med mindre husfix hvis man gjenbruker bitene.

Deretter må man som oftest avslutte med å sparkle overflatene.

Får man spørre hvordan det gikk? Vi står overfor nøyaktig samme oppgave nå og klør oss litt i hodet over hvordan vi skal få til hjørnet samt hvordan man gjør for at husfixet ikke skal "gli" ned i gulvet.

• Hjørne av en vegg med sprukket puss ved gulvet, samt noen kabler ligger oppå gulvet ved siden av.
  • Vegghjørne med flassende puss og sprekker nær gulvet, blant annet en ledning og beskyttende plastfolie lagt på gulvet.
  • Et hjørne av en vegg med synlige skader og flassende puss. Underlaget ser ut til å bestå av tre, og det er et gap mellom vegg og gulv.
Jeg sier som jeg pleier, gipsbruk! Jeg har reparert lignende og også større ting med det. Kanskje er det lettere med annet bruk, det vet jeg ikke men gipsbruk er lett å jobbe med.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.