Hei
Vi har hatt plassbygde garderober som vi har revet. Og innertaket har gått frem til de garderobene tidligere. Så nå trenger vi å sette noe der slik at den delen får samme høyde som resten av taket, uten å måtte bytte ut hele taket. Noen som har tips til hvordan vi lettest kan gjøre det?

• Hull i taket der en garderobe har vært fjernet. Gipsplater rundt, med et trepanel synlig i området som må utjevnes med resten av taket.
A
T ToT15 skrev:
Hei
Vi har hatt plassbygde garderober som vi har revet. Og innertaket har gått fram til de garderobene tidligere. Så nå trenger vi å sette noe der så den delen får samme høyde som resten av taket, uten å måtte bytte ut hele taket. Noen som har tips på hvordan vi lettest kan gjøre det?
Hva slags innertak er det?

Rejäl skrev:
Hva slags innertak er det?
Det ser ut til å være vanlig treplank.

Siktet nok på den hvite delen? 😁

T Tompafix skrev:
Siktet nok på den hvite delen? 😁
😅 det er originalt innertak som er fra da huset ble bygget på 70-tallet. Jeg googlet og det som kommer opp er: essca kryssplater en slags porøs plate typisk treetex.
Vet ikke eksakt hva det er

T ToT15 skrev:
Det ser ut til å være vanlig treplank.
Sånn ser det ut på en bit av taket. De hvite ser ut til å være noen essca plater.

• Tak med treplanker og hvite essca plater på den ene siden.
Jeg har nøyaktig samme problem. Jeg trenger også slike plater for å komplettere et tak. Finner jeg ingen så kommer jeg til å rive ned mine plater og sette gips i taket. I så fall kanskje du vil ha mine gamle plater? Hvor bor du?

Meld gjerne fra om du får tak i slike plater et sted.

O Olf Oggler skrev:
Jeg har nøyaktig det samme problemet. Jeg trenger også slike plater for å komplettere et tak. Finner jeg ingen så kommer jeg til å rive ned mine plater og sette gips i taket. I så fall kanskje du vil ha mine gamle plater? Hvor bor du? Gi gjerne beskjed om du får tak i slike plater noen steder.
Ja gjerne om du likevel skal rive dem ned. Tar gjerne imot. Bor i Nykvarn. Du?

jeg bor i Uppsala.

• Liker
ToT15
  • Laddar…
Det går jo å løse selv om det er litt tidskrevende.

Eksakt hvilken tykkelse har de gamle platene som dekker resten av innertaket?

Man får sette på en bearbeidbar plate som er like tykk, og deretter med hjelp av stållinjal/rettskinne med med mattkniv eller lignende lage sporene/mønsteret fra de eldre platene, eventuelt sparkle litt & deretter male om hele innertaket.

Jeg har for eksempel gjenskapt flere meter med meget avansert 120 år gammel stukaturlist med rosemønster & liljer i gamle STHLM leiligheter, så nesten alt går å fikse

MvH Jawen

• Liker
ToT15
  • Laddar…
For min del er det et ganske lite rom. Så da høres det jo betydelig enklere ut å rive ned alt og sette opp noe nytt.

Hvor får man tak i gipsplater med fasade kanter også på kortsiden?

Det jeg siktet til var altså fullstore gipsplater med sparkelkanter rundt om.

J jawen skrev:
Det går jo å løse selv om det er litt tidkrevende.

Eksakt hvilken tykkelse har de gamle platene som dekker resten av innertaket?

Man må sette inn en bearbeidbar plate som er like tykk, deretter med hjelp av stållinjal/rettskive og mattkniv eller lignende lage sporene/mønsteret fra de eldre platene, eventuelt sparkle litt og deretter male om hele innertaket.

Jeg har for eksempel gjenopprettet flere meter med svært avansert 120 år gammel stukaturlist med rosemønster og liljer i gamle STHLM leiligheter, så nesten alt går å fikse

MvH Jawen
Smart 👍🏻👍🏻
Det som er bra er at det skal sitte skyvedører der, så den delen som ikke har det hvite taket havner innenfor garderoben. Så derfor er det ikke nødvendig at mønsteret trenger å være det samme som på platene som er oppe 😊
Da kanskje man skal skjære av de hvite platene rett og deretter sette en slik plate der som du skriver.

• Liker
jawen
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.