Hei!

Vi holder på å renovere en kjeller med fuktproblemer. Har revet ut de reglede veggene samt tak og gulv. I ytterhjørnet av rommet syntes tegn på fukt, og veggene der var ikke i så god stand, utrolig porøse. Smuldrer ved minste berøring. Se bildene.

Kjellerrom med avrevne vegger, synlige fuktproblemer og smuldrende puss. Rør langs gulvet. Vinduskarm uten vindu. Porøse, skadede kjellervegger med synlig fuktproblem og avslørt underlag, omringet av noen rør langs betonggulvet. Veggoverflate med skadet puss som avdekker et fibermateriale under, sannsynligvis årsaket av fuktproblemer i en kjeller.

Hva er det for materiale under pussen?

Tanken har vært å kjøre med pussete vegger, skal isolere utenfra ved drenering til sommeren. Hvordan skal vi gå frem? Trengs disse veggene rives ned til betongen? Hvordan skal vi bygge opp i så fall?

Takknemlig for hjelp.

S slarsson517 skrev:
Hei!

Vi holder på å renovere en kjeller med fuktproblemer. Har revet ut de veggene med lekt, samt tak og gulv. I ytterhjørnet av rommet var det tegn til fukt, og veggene der var ikke i så god stand, utrolig porøse. De smuldrer ved minste berøring. Se bildene.

[bilde] [bilde] [bilde]

Hva er det for materiale under pussen?

Tanken har vært å bruke pussede vegger, skal isolere utenfra ved drenering om sommeren. Hvordan bør vi gå frem? Må disse veggene rives ned til betongen? Hvordan skal vi bygge opp i så fall?

Takk for hjelp

Jeg synes det ser ut som treullit?

https://www.traullit.se/wp-content/uploads/2016/03/putsning-pa-traullit.pdf

• Liker
Olle81 og 1 annen
  • Laddar…
Klodsmajor Klodsmajor skrev:
Jeg synes det ser ut som treullit?

[lenke]
Takk! Ja, det ser ut til å stemme. Virker jo som et ganske fuktbestandig materiale. Da er spørsmålet om man kan la treulliten være igjen, fjerne all løs puss og pusse om?

S slarsson517 skrev:
Takk! Ja det virker å stemme. Virker jo å være et ganske fukttålig material. Da er spørsmålet om man kan la träulliten være igjen, fjerne all løs puss og pusse på nytt?
Jeg hadde latt det sitte, tror jeg! Dels isolerer det bra, det tåler fukt bra og er også lydisolerende.

• Liker
slarsson517
  • Laddar…
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.