672 lest ·
1 svar
672 lest
1 svar
Renovere rom for rom, diffusjonssperre og dampsperre?
Hei,
Vi bor i et teglrekkehus bygget på 60-tallet.
Vi vil gjøre ett rom om gangen, så det vil ta lang tid før alt er ferdig.
Jeg skulle også ønske å installere et FTX senere, i dag har vi mekanisk avtrekk.
Men spørsmålet mitt er om vi i forbindelse med renoveringene bør installere diffusjonssperre samt dampsperre når vi gjør ett rom om gangen før vi har installert et FTX, eller om det vil resultere i problemer jeg ikke ser akkurat nå.
Hvordan blir det om vi setter inn diffusjonssperre + dampsperre i for eksempel soverommet og det blir stående slik et år før FTX er på plass? Forstår at det generelt vil være dårlig luft i rommet.
Vi vil gjøre ett rom om gangen, så det vil ta lang tid før alt er ferdig.
Jeg skulle også ønske å installere et FTX senere, i dag har vi mekanisk avtrekk.
Men spørsmålet mitt er om vi i forbindelse med renoveringene bør installere diffusjonssperre samt dampsperre når vi gjør ett rom om gangen før vi har installert et FTX, eller om det vil resultere i problemer jeg ikke ser akkurat nå.
Hvordan blir det om vi setter inn diffusjonssperre + dampsperre i for eksempel soverommet og det blir stående slik et år før FTX er på plass? Forstår at det generelt vil være dårlig luft i rommet.
Gjør-det-selv-bygger
· Stockholm
· 8 227 innlegg
Generelt sett skal ikke ventilasjonen gå gjennom isolasjonen, så fra den synsvinkelen skal det ikke spille noen rolle. Trekkes det så mye i dag gjennom isolasjonen, så er det en ganske stor feil, og da risikerer man definitivt å trekke inn for mye fukt i konstruksjonen som kan føre til mugg.J jeppezon skrev:Hei,
Vi vil gjøre et rom av gangen, så det vil ta lang tid før alt er ferdig.
Jeg vil også gjerne sette inn en FTX senere, i dag har vi mekanisk avtrekk.
Men spørsmålet mitt er om vi i forbindelse med oppussingen bør sette på diffusjonssperre samt dampsperre når vi tar ett rom om gangen før vi har installert et FTX, eller om det vil resultere i problemer jeg ikke kan se akkurat nå.
Hva skjer hvis vi setter inn diffusjonssperre + dampsperre i f.eks soverommet, og det får stå slik i ett år før FTX kommer på plass? Forstår at det vil være generelt dårlig luft i rommet.
Så ville jeg personlig anbefale en dampbrems i stedet for en dampsperre i et så gammelt hus som dere dessuten gjør del for del. Men det finnes litt forskjellige skoler der.
Klikk her for å svare