Hei!
Er det noen som kan tipse meg om hvilket bruk jeg skal bruke når jeg trenger å reparere pussede vegger som smuldrer når jeg skal sette opp et nytt kjøkken? Huset er bygget i 1953, og det er altså et kjøkken som skal bygges om.
Så lurer jeg på hva jeg skal gjøre når jeg har fjernet parkettgulvet mitt i samme kjøkken, og under dette var det sand som jeg har fjernet.
Hva skal jeg legge som nytt underlag til et nytt parkettgulv, sanden var fuktig så jeg har en avfukter og tørker ut gulvet mitt akkurat nå?
To spørsmål som jeg veldig gjerne vil ha ekspertips om hvordan jeg går videre med!
Takk på forhånd.
Er det noen som kan tipse meg om hvilket bruk jeg skal bruke når jeg trenger å reparere pussede vegger som smuldrer når jeg skal sette opp et nytt kjøkken? Huset er bygget i 1953, og det er altså et kjøkken som skal bygges om.
Så lurer jeg på hva jeg skal gjøre når jeg har fjernet parkettgulvet mitt i samme kjøkken, og under dette var det sand som jeg har fjernet.
Hva skal jeg legge som nytt underlag til et nytt parkettgulv, sanden var fuktig så jeg har en avfukter og tørker ut gulvet mitt akkurat nå?
To spørsmål som jeg veldig gjerne vil ha ekspertips om hvordan jeg går videre med!
Takk på forhånd.
"Putsbruk C" brukes ofte for å reparere puss fra denne perioden.
Lå parketten direkte på sanden? Er denne helt fjernet i rommet?
Personlig hadde jeg i så fall snekret opp og lagt et undergulv av noe billig treslag (f.eks. furu) og deretter parkett oppå det. Ikke glem isolering mellom sperrene for å unngå at det høres "hult" ut...
Lå parketten direkte på sanden? Er denne helt fjernet i rommet?
Personlig hadde jeg i så fall snekret opp og lagt et undergulv av noe billig treslag (f.eks. furu) og deretter parkett oppå det. Ikke glem isolering mellom sperrene for å unngå at det høres "hult" ut...
Hei og takk for ditt svar.eviljava skrev:"Putsbruk C" pleier det å være for å reparere puss fra denne perioden.
Var parketten lagt direkte på sanden? Er den helt fjernet i rommet?
Personlig hadde jeg i så fall lagt bjelker og et undergulv av noe billig treslag (f.eks. furu) og så parkett på det. Ikke glem isolasjon mellom bjelkene for å unngå at det høres "hul" ut...
Putsbruket C skal jeg ordne for når du nevner det, så tror jeg nok at jeg har hørt dette før.
Er det ikke noen form for byggplater man legger på bjelkene, og hvilken type isolasjon tror du man skal bruke?:wow:
Ja, skiver kan man også bruke. Det er vel en smakssak... Skiver går jo litt fortere.
Når jeg har lagt undergulv har jeg dog lagt furugulv, men det var mest fordi jeg ville gjøre på samme måte som det ble gjort når huset ble bygget.
Ang. isolering tror jeg ikke at det spiller så stor rolle? Hovedsaken er at du ikke bygger en bongo-tromme (d.v.s. lar det stå tomt). Ser du på hus fra denne tiden kan det jo ligge alt fra sand til sagflis som lydisolering og det har jo åpenbart fungert i veldig mange år.
Også vanlig mineralull bør fungere utmerket for dette formålet.
Når jeg har lagt undergulv har jeg dog lagt furugulv, men det var mest fordi jeg ville gjøre på samme måte som det ble gjort når huset ble bygget.
Ang. isolering tror jeg ikke at det spiller så stor rolle? Hovedsaken er at du ikke bygger en bongo-tromme (d.v.s. lar det stå tomt). Ser du på hus fra denne tiden kan det jo ligge alt fra sand til sagflis som lydisolering og det har jo åpenbart fungert i veldig mange år.
Også vanlig mineralull bør fungere utmerket for dette formålet.
Mineralull er det beste, deretter hadde jeg planert ut eventuelle ujevnheter i gulvbjelkelaget, skrudd og limt gulvsponplater og lagt nytt gulv. Det er det mest økonomiske, men jeg liker konseptet med å bygge om med de samme teknikkene som huset ble bygget med. Lykke til!
Mvh Kristoffer
Mvh Kristoffer
Klikk her for å svare
Lignende tråder
-
Renovera innerväggar – Måste all gammal kalkputs bort?
Stenhus -
Renovera skånelänga, sänka golv och isolera väggar?
Stenhus -
Två amatörer som ska renovera väggar
Färg, Måla & Tapetsera -
Laga putsade väggar.
Byggnadsvård -
Renovere pussede teglvegger med stendere og osb?
Byggematerialer & Konstruksjonsteknologi