Hei,

Vi har en gammel spaljetrapp i Furu som så mange andre. Vår er nærmere 50 år og trenger modernisering.

DaVTy80.jpg
2AgZoBj.jpg
dRAnsEw.jpg

Min tanke er å renovere den på følgende måte:

1. Ta ned de spaljeer som går å skru ned og snedsage dem
    U5xOGxx.jpg
    AJ2pFW1.jpg
  2. Slipe, sparkle, grunne(spærr) spaljeer og vangestykke samt male 2-3 lag hvitt. Visse spaljeer samt vangestykket bearbeides på stedet mens andre bearbeides i annet lokale.
  3. Montere ferdige trinn i EIK

y8d2mOx.jpg
    Et nytt trappetrinn i lys treverk som skal brukes i renovering av en eldre furutrapp.
  4. Bytte ut samtlige skruer som i dag ser slik ut:
    qigHt4Z.jpg

yiz4q2N.jpg

Ij4mbaj.jpg

Tanken er å erstatte dem med noe i stil med dette men da som vanlige skruer(ikke rekkeskru):

4409300V.jpg
  5. Montere tilbake ferdigbehandlede spaljeer
  6. Montere nytt rekkverk både oppe og i trappen ned. Tanken er også å sette et rekkverk på hver side i trappen. Hvilken type rekkverk vet jeg ikke, men kanskje noe i stil med dette:

beslag-1-1024x1024.jpg

Om man nå ikke skal ha rundt. Uansett kommer det trolig bli litt utfordrende å montere dem sammen i skjøtene og lignende.
Når det kommer til den økonomiske delen så vil trolig trinnene bli dyrest, de koster 590 kr / stk uten bearbeiding så ca 8000 kr. I regelen ser det ut til at håndlister koster rundt 500 kr for 230 cm så kanskje 4000 kr. Grunn(spærr) og maling fra f.eks. Jotun Lady bør bli rundt 1000 lappen. Lister til mindre kostnad. Alt i alt kanskje man ender på 12 000 - 15 000 kr.

Tid: Jeg tenker meg noe i stil med dette

Dag 1: Ta ned spalje, slipe alt, også vangestykkene med maskin.
Dag 2: Legge på grunning og forhåpentligvis minst 1 lag maling.
Dag 3: Resterende lag maling, la tørke.
Dag 4: Montere opp spalje.
Dag 5: Montere rekkverk.

Jobben er helt ny for meg, så det er noen spørsmål som trenger å besvares.
  1. Fremfor alt, ser planleggingen rimelig ut? Noe jeg bør tenke på?
  2. Hvilke rekkverk ville dere ha brukt og hvordan ville dere ha festet det?
  3. Ferdige rekkverk selges først og fremst i lengder på 230-250 cm, hvordan monterer man dem pent sammen?
  4. Hvor finner man "moderne" skruer til å feste spalje med? Har ikke funnet på Hornbach eller Bauhaus.
  5. Hvilket sparkel bør man bruke?
  6. Hvor fint bør man slipe overflaten? Hvilket papir?
  7. Hvor mange lag maling bør man legge på?
  8. Bør jeg fjerne gummimatten på trinnene?
  9. Hva tror dere om snedsagingen av spalje, ser den rimelig ut?

Åsa Lund
Hvorfor ikke sette opp et nytt rekkverk med stående stålstenger og overliggende eikeplanke oppå gulvet der oppe?
Eller rekkverk av glass?
Fjern all espalier

Vet ikke hva du har for maskiner tilgjengelig og om budsjettet er stramt. Men vil du komme billig unna kan du kjøpe oljet eikeparkett og lage egne trappeneser og bakstykker. Det krever dog tilgang til en bordsag og gjerne en håndoverfres også. Jeg gjorde det for mange år siden og det ble mye billigere enn ferdige trinn, ser like fint ut i dag som da det var nytt (joda, det hadde nok trengt en sliping og litt olje).

Med maskinparken jeg har i dag kunne jeg ha laget egne innkledningstrinn fra massiv eik for under 100-lappen stykket.

Mats-S
Fatter ikke hva du holder på med ... vil du ha en helt ny trapp så bestill en ny trapp, finnes ubegrenset utvalg så du finner sikkert riktig.
Men ... holde på å tulle med skruvutseende, farger med mer ... legg ned det prosjektet.
Behold den som den er i stedet og bevar huset som det var tenkt.

• Liker
MultiMan
  • Laddar…
Åsa Lund Åsa Lund skrev:
Hvorfor ikke sette et nytt rekkverk med stående stålpinner og overliggende eikebord oppå gulvet der oppe?
Eller rekkverk av glass?
Fjern all spilevegg
Vi så på de alternativene først, men alt som har med trapper å gjøre er dessverre veldig dyrt. Vi regnet ut at det lett vil havne på 20 000 - 40 000 kr.

Trappen vil selvsagt trenge en større renovering senere, men de neste 5-10 årene vil andre ting bli prioritert.

Den løsningen vi har tenkt nå vil innebære en mye lavere kostnad og trappen vil i hvert fall føles mer moderne de kommende årene.

Mats-S
S snowjim skrev:
Den løsningen vi har tenkt nå vil innebære en mye lavere kostnad og trappen vil i hvert fall føles mer moderne de kommende årene.
nee neppe mer "moderne" ... men risikoen er at den etter dine inngrep ikke engang er i harmoni med resten av huset og den tidsalderen som det er designet for ...
Dette føles bare som en "quick and dirty fix", bedre å beholde den opprinnelige designen som sannsynligvis er i harmoni med resten av huset?

V vectrex skrev:
Vet ikke hva du har for maskiner å bruke og om budsjettet er stramt. Men vil du komme unna billig så kan du kjøpe oljet eikeparkett og lage egne trappeneser og bakstykker. Det krever dog tilgang til en bordsag og gjerne en håndoverfres også. Jeg gjorde det for mange år siden og det ble mye billigere enn ferdige trinn, ser like fint ut i dag som når det var nytt (nåja, trenger nok en sliping og litt olje).

Med maskinparken jeg har i dag kunne jeg ha laget egne kledningssteg fra massiv eik for under 100-lappen stykk.
Jo, jeg har vært inne på det også, så på tynnere eikeparkett og prisen ble klart billigere. Jeg har gjærsag, sirkelsag, stikksag, slipemaskin, skrudrill o.s.v så visst bør det gå an å få til.

Ulempen er dog at hvert trinn ikke ser ut som en planke men flere små.

Mats-S John Smith skrev:
...
Ta det med ro, vi kan nok konstatere at vi ikke har samme oppfatning om dette.

Personlig mener jeg at denne renoverte trappa:

er klart mer moderne/penere sammenlignet med denne:
DaVTy80.jpg

Hallen har vi renovert for noe år siden, det fantes imidlertid ingen tid da til å pusse opp trappa.

Trapp koster ganske mye å bytte ut, og derfor er det ikke uvanlig å velge å renovere den eksisterende, de fleste jeg har lest om blir fornøyde med resultatet.

Så hva vi kommer til å gjøre (om det ikke er tydelig) er å renovere eksisterende trapp. Når den vil bli erstattet får tiden vise, men trolig snakker vi 10 år uansett.

• Liker
martyj85
  • Laddar…
Mats-S
Skulle heller bruke pengene/tiden på en ny trapp i stedet for noen halvmesyr med litt hvit maling ...
Ser jo dessuten ut som om du har igjen nålfiltsmattan på alle trinnene (rett meg om jeg tar feil) ... bare det å bli kvitt den er verdt en ny trapp ;-)

Jeg har slipt og malt en eiketrapp i et 60-tallshus (trappetrinnene og trappenesen lakkerte jeg, resten hvit maling)
Det ble virkelig pent, men det var en krevende jobb.
Nå er jeg nøye, men jeg brukte nok rundt 50-60 timer, men kostnaden ble jo bare rundt tusenlappen totalt.
Da lagde jeg også en ny håndløper i egen design.
Så sett i gang, men regn med at det tar lenger tid enn du tror.

• Liker
snowjim
  • Laddar…
Hvordan gikk det med dette prosjektet?

Jeg vurderer noe lignende, kjøpe eksteg og slipe og male resten hvitt/grått. (Grått hvis kjæresten får bestemme)

Med forskjellen at jeg "bare" har tre stående trerekkestolper og glass imellom. Dog skulle dette bli på to steder, både horisontalt oppe i andre etasje og 45 grader lenger ned i trappen. Se bildet, man kan skimte barnevognen som er en stor grunn til at noe må gjøres med trappen.

Jeg har doble sett glass og tredetaljer siden den ene siden oppe i andre etasjen ble bygd om til vegg da vi skulle flytte inn. (1,5 etasjes bygget 1998)

Jeg har vurdert svart jern og ek overliggere men vil ha en avslutning i tre for å feste barnegrinden så kan like gjerne sette glasset og spare mye penger.

Så får det bli bytte av håndlederen til ek, har ikke funnet noen ennå som ikke trenger å skjøtes men det får man vel akseptere.

Det ville være interessant å høre hvordan det gikk og om det finnes tilbakemeldinger for mitt prosjekt. Hvor mye tid kan det ta? Har eksentersliper og skal skaffe trekantsliper eller deltasliper for finliret. Tænkte å feste trestolpene på utsiden med gjennomgående M12 eller lignende, eventuelt fransk skrue. Samt eventuelt komplettere med vinkeljern hvis det ikke føles stabilt. Og feste i treveggens avslutningsbord også.

Jeg forsøkte å få hit en trappefirma men det ble full stopp på grunn av Corona, men fikser de trappetrinnene så burde man vel kunne få til trappen selv. Kjæresten er ivrig på å male og vil gjerne friske opp trappen, jeg jobber fulltid og pendler 1,5 timer hver hverdag. Trappen er midt i huset nær kjøkkenet og slipestøv er jeg litt redd for men håper robotstøvsugeren klarer finliret så tar sentralstøvsugeren og udsug på slipen det verste.

• Trapp med trebjelker, barnevogn i gangen nede, plante i potte på et svart-hvitt teppe, lyse vegger og tregulv i øvre etasje.
Vi har dessverre ikke kommet lenger, det ligger på is akkurat nå.

Men det finnes 2 alternativer for vår del:

1. Bytte alt treverk mot eik og samtidig endre designen litt til en tynnere og slankere versjon av det eksisterende. Jeg vil tro at det kunne skape en trapp som ser relativt moderne ut men som først og fremst er en mindre risiko for å bli umoderne. Ulempen er at eik ikke er enkelt å få tak i fra vanlige byggevarehus, så jeg tror at det er en type sagbruk man må henvende seg til. Blir prisen rimelig tror jeg at dette blir vårt førstevalg.

2. Montere ned, slipe, grunne og male hvitt for hånd trinnvis. Et klart større arbeid som kanskje ikke gjør trappen modernest i nabolaget, men likevel en god hvit løsning til en rimelig pris.

I begge alternativene er det eik rekkverk og eiketrinn. Jeg tenker da at trinnene nok ikke skal være parkett, vil gjerne ikke ha staver, men hele planker om man kan få til det.

I ditt tilfelle ser det ikke ut til å være fullt så mye jobb som i mitt tilfelle :) Hvordan opplever dere glasset? Må dere ikke vaske det ofte hvis dere har barn? En bekjent tipset oss om å bruke glass i hele trappen, og selv om det er moderne og luftig mistenker jeg at det blir en voldsom mengde vindusvask.

Ok ja noen prosjekter må man gruble på lenge, jeg har tegnet hundrevis av versjoner av en tilbygg og føler meg endelig ferdig!

Jeg tror ikke glass og barn er noen umulig kombinasjon, for i så fall er innglasset uterom enda mer glass å "leke" med. Jeg har dessuten en Kärcher sugende vindusvasker som gjør vindusvasken enklere.

Glass kan nok være et godt alternativ også for deg. Jeg har bedt om et tilbud på 6 mm sikkerhetsglass, og en rute på ca. 1300 x 830 vil koste cirka 4000 kr. Den skal sitte nær gulvnivå, har man en stor nivåforskjell så trenger man opp en sikkerhetsnivå til.

Jeg har skaffet en slipemus og tvinger samt lånt en eksentersliper. Holder på å måle og gruble og får se hvor dette prosjektet havner i priolisten.

Det fører med seg at også slipe og male overetasjens rekkverk så det matcher, men den kan jeg løsne og slipe utendørs så slipper jeg i det minste noe slipestøv inne.

Hvor lang tid kan dette ta? Noen som har tilbakemeldinger og kan inspirere TS?

• Trapp i tre ved siden av et stueområde med peis og grå sofaer, med en trestøtte ved siden av trappen.
Jeg slipte og malte trappen vår.
Den var bare 10 år gammel, men den var beiset/lakkert mørk i en skikkelig umoderne farge.

Å slipe tok vel litt over 6 timer (Ingen spile eller lignende).
Grunnmale og tre vanlige lag med maling, tok vel ca 8 timer til + ventetiden.
Jeg synes det ble skikkelig bra, satte også på gråe trappetepper.

Har du ork og tid, sett i gang, men jeg tror det er litt overkill, det holder med å slipe og male, det er tidskrevende nok og gjør at det ser helt annerledes ut.

Så kommer vi 90-tallister som skal kjøpe hus og sukker over å måtte slipe bort all hvit maling som tidligere generasjoner har malt, og synes at alt eiketre overalt føles ganske umoderne. Jeg er mer team la trappen passe inn med året huset ble bygget.

• Liker
BenMarBer og 1 annen
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.