Hei!

Jeg har fått underlag fra min konstruktør som ser ut som nedenfor.

En ny limtrestolpe skal reisens på plass før den gamle ytterveggen med nedfelt gammel stolpe rives. Går det an å reise den nye stolpen i virkeligheten siden den kommer til å være for lang før den er på plass... Går det an å banke den på plass eller finnes det noen knep? Går det an å gjøre den litt for kort og så legge inn distanser av flattjern eller lignende i toppen mellom bjelken stolpen skal bære og bjelken i seg selv...

Et spørsmål til... Konstruktøren mener den gamle betongplaten og utbyggingens nye skal kobles sammen, og dette ved å bore inn i den gamle og slå inn dybler... dyblen det er snakk om, er det armeringsjern som slås inn i det borede hullet, eller finnes det en spesiell dybel?

Rent generelt pleier vel rådet å være å la tilbygde plater være frittstående fra de gamle, eller hva? Sånn har jeg gjort ved en tidligere utbygging av huset, og det har fungert utmerket... Er det annerledes i dette tilfellet siden platene i felleskap kommer til å bære limtrebjelken som bærer taket?

Byggetegning som viser en ny limtrestolpe og detaljerte mål for montering mellom eksisterende grunnplate og tak. Inkluderer spesifikasjoner for plater og dubber.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.