Hei forumet! Jeg har lenge vært og lusket omkring her, men ikke fått anledning til å lage konto her før nå. :cool:

Vi renoverte utsiden på huset vårt, inkludert betongtrappen opp til inngangsdøren og avsatsen, i fjor og har siden da ønsket å skaffe et solid rekkverk til trappen. Vårt valg falt på et firma som kunne fikse rekkverket til en (for oss) god pris.

Nå i uken installerte de trapperekkverket mens vi var på jobb (vi fikk ikke beskjed før en stund før de skulle begynne, så vi kunne ikke være til stede). Da vi kom hjem så alt bra ut – helt til vi så at rekkverket ikke følger trappen særlig bra.

Nederdelen av rekkverket er knapt over avsatsen (noe vi i og for seg har mindre problem med), men så begynner rekkverket å bøye nedover rett før trappen gjør det. I stedet for å holde en jevn avstand til trappnosen (heter det vel?), øker avstanden hele veien ned til bakkenivå. Det innebærer at om man går oppover, er håndtaket høyere opp enn når man vel har kommet opp for trappen fordi vinkelen på trapperekkverket er annerledes (mindre bratt) enn på trappen. Jeg kan legge inn et bilde (er ikke hjemme akkurat nå) senere om dere vil se.

Når vi kontaktet firmaet om dette, ble svaret at de har fulgt Boverkets regler for rekkverk og at det er slik det må se ut.

Jeg kjøpte (om enn motvillig) den forklaringen – helt til jeg selv begynte å sjekke i Boverkets regler. Der står det ingenting om noen vinkler eller noe annet som sier at trapperekkverket må se ut på det viset det nå gjør. Tvert imot virker det som om nederdelen av trappen ikke følger Boverkets regler, ettersom avstanden mellom rekkverkets underside og trappen er større enn hva som står i regelverket.

Er det noen som har peiling på reglene? Har jeg gått glipp av noe? Finnes det andre regler som styrer hvordan trapperekkverk skal se ut?

Takk på forhånd!

/ Kiwi

Bilder kanskje?

• Liker
Klaugust
  • Laddar…
Nå er jeg hjemme og kan legge ut et bilde:

Utvendig trapp i mur med metallrekkverk, ved siden av blomsterkasse med jord. En gul vegg med vindu i bakgrunnen.

Den øverste trappenesen ligger akkurat ovenfor rekkverkets nedre del. Fra nest nederste trappenese er det omtrent 20 centimeter opp til rekkverkets nedre del. Hadde rekkverket fortsatt litt til, så hadde det vært noe over 20 centimeter opp til nedre delen.

/ Kiwi

• Trist
Workingclasshero
  • Laddar…
Om det nå følger Boverket eller ikke så ser det for jævlig ut. De har rett og slett målt feil. Vanskelig å se på bildet men er stolpen en gang loddrett?
Har de stått for målingen? Reklamer skriftlig.

• Liker
Robert-san01
  • Laddar…
T Thomas_Blekinge skrev:
Om det nå følger Boverket eller ikke så ser det for jævlig ut. De har rett og slett målt feil. Vanskelig å se på bildet, men er stolpen engang loddrett?
Har de stått for målingen? Reklamer skriftlig.
Har ikke sjekket stolpens eventuelle helning, men de har i alle fall målt opp alt selv på stedet.

/ Kiwi

Hvordan mener de at det ikke går å følge retningslinjene? Ser man på Boverkets egne skisser på trapperekkverk og trapper, følger rekkverkene alltid trappens helling?

tensiden tensiden skrev:
Hvordan mener de at det ikke går an å følge retningslinjene? Ser man på Boverkets egne skisser for trapperekkverk og trapper, følger rekkverkene alltid trappens helling?
Nei, de mente at de har fulgt Boverkets regler og at det er derfor rekkverket ser ut som det gjør. :geek:

/ Kiwi

BirgitS
Det finnes jo noen generelle regler om at ingen åpninger får være mer enn 10 cm av barnsikkerhetsgrunner. Nå er det vel rett umulig for et barn å bli hengende et eller to trappetrinn opp, men det skulle muligens være en grunn til hvorfor de ikke har fulgt BBR.

Rickard.
J jankiwi skrev:
Nei, de mente at de har fulgt Boverkets regler og at det er derfor rekkverket ser ut som det gjør. :geek:

/ Kiwi
Be dem henvise til eksakt hva i BBR-en som tvinger dem til å gjøre sånn der. Jeg er ganske overbevist om at de har gjort feil og prøver å lyve seg ut av det...

Finnes ingen logisk forklaring hvorfor rekkverket ikke får følge trappen.

Rickard. Rickard. skrev:
Finns ingen logisk forklaring hvorfor rekkverket ikke får følge trappen.
Nei, vi føler det heller ikke.

Vårt håp er at noen ansvarlig kommer hit og ser, konstaterer at det har blitt gjort feil et sted og deretter sier at et nytt rekkverk skal lages og settes opp. :cool:

Jeg følger med på tråden om flere ønsker å uttale seg. Og jeg lover å holde dere oppdatert om hvordan det går.

/ Kiwi

De må ha målt feil eller gjort feil når de bygde rekkverket. De vil ikke ta kostnaden for å gjøre det om. Det er mulig at det fortsatt følger byggreglene. Men det skal definitivt ikke se slik ut.

• Liker
Workingclasshero
  • Laddar…
Feil rekkverk på feil sted...

• Liker
Workingclasshero
  • Laddar…
Det der rekkverket hadde de liggende, og nå prøver de å prakke på dere deres gamle mög.
Håper du ikke har betalt noe, gjør ikke det.......
Noen må komme og gjøre om det hele, det der er helt uakseptabelt.

Lykke til med reklamasjonen, som i min verden er ganske enkel.
Ta gjerne hjelp av en tøff venn hvis dere er usikre.

/W

• Liker
Robert-san01 og 1 annen
  • Laddar…
Ok, ett steg fremover og ett (eller to) steg bakover.

I går, mandag, var firmaet på plass og kikket på vårt rekkverk. Og nei, det holdt ikke mål – det var de enige i. Godt.

Vi fikk vite at problemet kunne løses ved at de bøyde til delen ved trappen. Vi var ikke særlig overbevist om dette. :rolleyes: Men samtidig... vi er ikke håndverkere eller rekkverkkonstruktører, og vet ikke hva som er mulig. Og firmaet skal selvfølgelig få en sjanse til å løse problemet uten å begynne forfra.

Vel, allerede i morges (tirsdag) var de på plass igjen. Etter en stund ble min kone oppringt med beskjed om at nederste trappetrinn hadde "sprengt". Den som hadde laget betongtrappen en gang i tiden (lenge før vi flyttet inn) hadde nemlig ikke brukt bare betong, men lagt inn en masse store(?) steiner for å fylle opp. Så når firmaet nå skulle bore et nytt hull, holdt ikke konstruksjonen lenger. Trappetrinnet skal dog utbedres av dem.

Hva verre er at resultatet av selve bøyningen ikke ble bra. Det ble mest... bøyd. Se selv:

Metallrekkverk langs en utendørs trapp, med bøyd form ved trappebunnen og synlige ujevnheter på stolpene. Vegg og vindu i bakgrunnen.

Nederdelen av rekkverket følger nå trappen mye bedre, men det er nok også alt som ble bra. Men stagene(?) har alle en svak s-kurve. Både overkant og underkant har bølger. Og overkanten har, rett ved overgangen mellom avsats og trapp, fått en "forbøy" før den bøyer nedover.

Summa summarum: Vinkelen er mye bedre, men alt annet ser for j-velig ut. :dizzy:

Vi har kontaktet firmaet igjen og sagt at vi ikke er fornøyd. Hittil har vi bare fått en bekreftelse på at de har mottatt meldingen vår, så jeg antar at de skal snakke sammen om hvordan de skal gå videre. Akkurat nå virker den eneste rimelige veien fremover at de rett og slett gjør om hele rekkverket. Med tanke på hvor "bra" det ble med å bøye nå, så tror jeg ikke flere bøyninger er løsningen...

/ Kiwi

J jankiwi skrev:
Okei, et skritt fremover og et (eller to) skritt bakover.

I går, mandag, var firmaet på plass og kikket på rekkverket vårt. Og nei, det holdt ikke mål – det var de enige i. Deilig.

Vi fikk vite at problemet kunne løses ved at de bøyde til delen ved trappen. Vi var ikke særlig overbeviste om dette. :rolleyes: Men samtidig... vi er ikke håndverkere eller rekkverkskonstruktører, og vet ikke hva som er mulig. Og firmaet skal selvfølgelig få en sjanse til å kunne løse problemet uten å starte på nytt.

Vel, allerede i morges (tirsdag) var de på plass igjen. Etter en stund ble min kone oppringt med beskjed om at det nederste trappetrinnet hadde «sprengt». Den som hadde laget betongtrappen en gang i tiden (lenge før vi flyttet inn) hadde nemlig ikke brukt bare betong, men lagt inn en masse store(?) steiner for å fylle ut. Så da firmaet nå skulle bore et nytt hull, holdt ikke konstruksjonen lenger. Trappetrinnet skal dog utbedres av dem.

Hva verre er at resultatet av selve bøyingen ikke ble bra. Det ble mest... bøyd. Se selv:

[bilde]

Nederdelen av rekkverket følger nå trappen mye bedre, men det er nok også alt som ble bra. Men stagene(?) har alle en svak S-kurve. Både overkant og underkant har bølger. Og overkanten har, rett ved overgangen mellom reposet og trappen, fått en «forbøy» før den bøyer nedover.

Summa summarum: Vinkelen er mye bedre, men alt annet ser for j-vlig ut. :dizzy:

Vi har kontaktet firmaet igjen og sagt at vi ikke er fornøyde. Hittil har vi bare fått en erkjennelse av at de har mottatt beskjeden vår, så jeg gjetter at de skal snakke sammen om hvordan de skal gå videre. Akkurat nå føles den eneste rimelige veien fremover å være at de rett og slett lager hele rekkverket på nytt. Med tanke på hvor «bra» det ble med å bøye nå, så tror jeg ikke flere bøyinger er løsningen...

/ Kiwi
Unnskyld at jeg ler... Men man blir nesten sjøsyk av å se på elendigheten.

Gjør om, gjør riktig. Enklest og billigst for dem.

• Liker
Thomas_Blekinge
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.