Hei, trenger ideer om hvordan er det best å få den glatte overflaten? Og beholde varmen innenfra med dampsperre og riktig ventilasjon.

Jeg har kjøpt et hus som trenger renovering, opprinnelig bygget i 1909, med en stamme av dobbelt murfasade, men malt på utsiden. Innsiden er pusset, og det er litt små fuktproblemer som jeg skal løse.

Planen min er å renovere entrébjelkelaget senere og deretter legge inn fra innsiden, som følger:

Dobbeltmur med eksisterende vegg nå > bore ut ny luftspalte under/neden i fasadefogen > legge kassett luftspalte under vinduet/platen og ut på/i fasaden deretter > fra innsiden 25mm luftspalte > board/masonitt bak regelen 3mm> regel 45 med isolasjon i mellom> dampsperre > horisontalt > gipsplater.

Håper alle forstår hva jeg mener, men hva synes dere, er dette en god løsning? Vil varmen holde seg, og vil det ventileres inn og ut på riktig måte? Jeg har allerede naturlig ventilasjon.

Eller skal jeg bare droppe alt og bare pusse, forsterke bjelkelaget med syllpapp rundt om, med skosåle.

Takk for all hjelp, vil gjerne høre deres tanker, funderinger og kritikk. Gjøre det og løse det. Er det godkjent?

• Murvegg med tre vinduer, delvis avdekket for renovering. Utsikt til trær utenfor. Verktøy på vinduskarm.
  • Byggdetalj tegning av vegg med isolasjon, luftspalte og murstein, med håndskrevne notater for ventilasjon og laginndeling.
  • Et gammelt murhus fra 1909 med rød teglfasade, omgitt av høyt gress og busker. Forbedringer og renovering planlagt for å håndtere fuktighet.
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.