Hei

Vi har ikke dette produktet (råspontluckor) i Norge :'( og jeg lurer på følgende:

1) Har du selv brukt dem og hvilken erfaring har du?
2) Hvor finnes disse for salg?
3) Følger de normalt med når en bestiller tak?
4) Linker til produsenter/leverandører er sterkt ønskelig
5) Konkurrerer de mot OSB (trefiberplater) på pris?
6) Finnes det en form for godkjennelse (SP)?

Til slutt, hvis jeg ønsker å se nærmere på bruken av produktet (hus/garasje/ osv.) er det noen som leverer/bruker dette nå i området Karlstad-Uddevalla, som kan besøkes?

Håper noen kan hjelpe meg med brukererfaringer positive som negative " :-* "

Bidd@ skrev:
......
1) Har du selv brukt dem og hvilken erfaring har du?
2) Hvor finnes disse for salg?
......
Ingen her med brukererfaring :-?

Hei!
Jeg brukte råspontluckor til vårt husbygging, kjøpt fra den lokale trehandleren på Orust Högströms,
det gikk veldig raskt å legge taket med disse, eneste ulempen var de små metallbitene som de var sammenføyet med, de er veldig skarpe...

// Goerana

Hei goerana

Hvilken tykkelse var det du kjøpte og husker du prisen? De metall sammenføynings "bitene" gikk de helt igjennom så de var synlige på begge sider? Er det normat at byggevarebutikkene har takluker på lager?......og sist kunne ikke takstolleverandøren din levere disse? Takker så mye for svar.

Hei !

http://www.siggestatra.se/index.htm vises prinsippet for produksjonen, metallbitene går nesten gjennom hele bordet,
da vi bygde et laftebygget hus så laget snekkerne også takstolene,
så det var ikke prisen men tiden som avgjorde, deretter betalte vi ca 140kr per luke 3600 *610 mm ikke så dyrt synes jeg.
her hadde bygghandleren råspontluker på lager, ellers pleier det å være en bestillingsvare,
mvh// Goerana

• Uferdig hus under bygging med synlige trebjelker og halvt ferdig tak. Stillas er satt opp rundt konstruksjonen, omgitt av trær i bakgrunnen.
Brukte dere 17 eller 21 mm. Takker for svar.

Flere med bruker erfaring?

Har erfaring med et tak på ca 80 m2.
Fordeler
Sparer tid

Ulemper
Mange generalskjøter
Lukene er ganske tunge og uhåndterlige, så sørg for å få dem løftet med kran hvis det er høyt.

Bør helst ha et større tak for at det skal lønne seg, blir en del måling.
Fikk betale ca 50sek/m2 på beijer.

Takk sirbo, hvilken tykkelse brukte du og hadde Bejer disse på lager (standard)?
Usikker på hva du mener med mange generalskarvar, kan du utdype ulempen?

Gjetter at tykkelse er takstein?
Nei normalt lagerfører de ikke rårpontluker, men de bare tilfeldigvis hadde en stabel hjemme som jeg fikk billig.

Når man spikrer vanlig råspont, finnes det regler for skjøtene, for eksempel at to ikke får havne rett under hverandre. Med råspontluker blir det jo 6 stykker.

Ringte beijer og de hadde 22mm på lager 100 kr/m2. Skjønner nå problemet med for mange skjøter innenfor samme felt.

Flere med erfaring eller er dette mest et produkt for de proffe (Skanska/NCC o.l.)?

ClasseClas
Mitt hus og garasje ble levert med råspontplater 22mm som også var grunnet på de riktige stedene. Den store fordelen med plater er først og fremst at det går raskere å tekkes for regn, og med grunnet plater unngår man et kjedelig malingsarbeid.

"Generallsparkler" har jeg ingen problemer med, dvs det er ingen heng på grunn av tunge betongtakstein over skjøtene.

Valget mellom råspontplater eller endepløyd råspont i løsvirke er ingen stor sak synes jeg. Da jeg bygget garasjen min på egen hånd, syntes jeg det var bra å raskt få på tak + papp + lekter.

ClasseClas skrev:
.......
"Generalskarvar" har jeg ingen problemer med, dvs det er ingen heng på grunn av tunge betongpanner over skjøtene. .......
I Norge har vi standard c-c 600 mellom takstoler og ikke c-c1200 som dere det reduserer dette problemet da belastningene ikke blir overført direkte plata men til takstolen, med unntak: torv og singeltak.

Målad på begge sider eller bare den ene, grunning eller også med toppstrøk? Pristilegg for dette, husker du det?

ClasseClas
Bidd@ skrev:
[quote author=ClasseClas link=1147803122/0#10 date=1148802019].......
"Generalskarver" har jeg ingen problemer med, dvs det er ingen heng på grunn av tunge betongpannor over skjøtene. .......
Malt på begge sider eller bare den ene, grunning eller også med toppstrøk? Pristillegg for dette, husker du det?[/quote]
Visse av lukene var enten grunnet nede ved takfoten eller ved gavelsidens takutstikk. Kun grunnede luker. Pris kan jeg ikke angi. Jeg kjøpte en byggesett til avtalt totalpris.

Spåntlukene sparer sikkert tid. (Men jeg antar at man må være to som hjelper hverandre med dem oppe på taket.)
Spørsmålet er hvor mye tid man kan spare. Jeg, som mangler erfaring med takbygging, spikret selv 100 m[sup]2[/sup] "vanlig" råspont på en dag. Noen ganger bruker man betydelig mer tid på å fundere på hvordan man skal gjøre det enklere for seg enn det tar å gjøre selve jobben.

• Liker
martinradbo
  • Laddar…
ClasseClas
andersmc skrev:
... Noen ganger bruker man betydelig mer tid på å tenke på hvordan man skal forenkle det for seg enn det tar å gjøre selve jobben.
;D Hodet på spikeren! ;)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.