Snailman
Medlem
· Västra Götaland
· 5 582 innlegg
Snailman
Medlem
- Västra Götaland
- 5.582 innlegg
Jeg satte råspont bak gipsen i hele huset, liggende på ytterveggene og stående i mellomvegger (avhengig av retningen på stenderne i veggen). Men da var osb billigere enn råspont. Om det var endepløyd virke ble det mindre svinn enn om det ikke var det. Brukte spikerpistol. Når jeg satte gipsen etterpå, så trengte jeg ikke bry meg om hvor stenderne satt, men festet dem i råsponten.M -MH- skrev:
Mm, endepløying ja. Ser ikke ut til å være på de billigere kvalitetene. Skjøter man over lekter burde det uansett ikke bli så mye svinn. Eller så skjøter man i luften, så fryktelig nøyaktig kan det vel ikke være.
@fribygg, det var når jeg satt med en apparatboks foran meg at jeg funderte. Boksen er for 24 mm plater gips 13 mm og osb 11, så det blir akkurat. Men med rupanel så havner boksen 6 mm inn. Er det et problem?
Mer kronglete med hulltaking for bokser?
@fribygg, det var når jeg satt med en apparatboks foran meg at jeg funderte. Boksen er for 24 mm plater gips 13 mm og osb 11, så det blir akkurat. Men med rupanel så havner boksen 6 mm inn. Er det et problem?
Mer kronglete med hulltaking for bokser?
Snailman
Medlem
· Västra Götaland
· 5 582 innlegg
Snailman
Medlem
- Västra Götaland
- 5.582 innlegg
M -MH- skrev:Mm, endespontet ja. Ser ut til at det ikke finnes på de billigere kvalitetene. Skjøter man over lektere burde det uansett ikke bli så mye svinn. Eller så skjøter man i luften, så innmari nøye kan det vel ikke være.
Mer styr med hulltaking for bokser?
Jeg brukte Schneider vp2 bokser for trippel gips, de klarer 17mm rupanel pluss 13mm gips.F fribygg skrev:
Den har blå ring
gjengede skrue-ring for platetykkelse 24-39 mm
Sist redigert:
Om gevinsten med billig spontpanel oppslukes av dyre bokser eller uhendig montering er osb kanskje likevel å foretrekke?M -MH- skrev:Mm, endepløyd ja. Ser ikke ut til å finnes på de billigere kvalitetene. Limer man over lekter burde det uansett ikke bli så mye svinn. Eller så limer man i luften, så utrolig nøye kan det ikke være.
@fribygg, det var når jeg satt med en apparatboks foran meg som jeg funderte. Boksen er for 24 mm plater gips 13 mm og osb 11, så det blir akkurat. Men med spontpanel så havner boksen 6 mm inn. Er det et problem?
Mer styr med hulltaking for bokser?
Snailman
Medlem
· Västra Götaland
· 5 582 innlegg
Snailman
Medlem
- Västra Götaland
- 5.582 innlegg
De nevner 26mm for dobbeltgips og roterbar ring, betyr det at det ikke er en skruring?M -MH- skrev:
Jeg kjøpte mine vp2 hos elbitik ganske billig, men de ser ut til å ikke ha vp2 lenger?
U
Utsliten och utdömd
Bygningsvaktmester
· 2 604 innlegg
Utsliten och utdömd
Bygningsvaktmester
- 2.604 innlegg
24 mm dype ifølge min linjal, og ser ingen måte å justere dem på.
Jeg vet ikke om det er mindre smidig montering, kanskje til og med lettere med hulltaking etc, da man ikke trenger å måle for et hullsag, men bare skjære ut i sponten litt på frihånd.
Luter mot råspont, føles mer solid.
Jeg vet ikke om det er mindre smidig montering, kanskje til og med lettere med hulltaking etc, da man ikke trenger å måle for et hullsag, men bare skjære ut i sponten litt på frihånd.
Luter mot råspont, føles mer solid.
U
Utsliten och utdömd
Bygningsvaktmester
· 2 604 innlegg
Utsliten och utdömd
Bygningsvaktmester
- 2.604 innlegg
Snailman
Medlem
· Västra Götaland
· 5 582 innlegg
Snailman
Medlem
- Västra Götaland
- 5.582 innlegg
Jeg hadde ikke så hastverk, så jeg tok mål og sagde med hullsag før jeg satte opp råsponten, boksene stakk jo ut et stykke fra lekten. Det går jo også å rette et laserkryss midt på boksen, så vet man hvor man skal bore med hullbor når råsponten skjuler.M -MH- skrev:
Det sliter veldig mye på Hole in one hvis man prøver å bruke den sammen med råspont.