Jeg holder på å renovere vaskerommet i kjelleren, gammelt hus med yttervegger i stein og betong hvor jeg har pigget bort løs puss for så å pusse på nytt. Jeg brukte pussmørtel C, men synes at det er litt for grovt for å male direkte på, dessuten er det vanskelig å få jevne overganger mot de overflatene som ikke trengte å pigges bort. Kan jeg bruke noe finere før jeg maler?

Så har jeg problemer med mindre steiner i mørtelen som lager spor når man pusser, irriterende og krever masse ekstraarbeid. Noen andre som har problemer med det? Bruker Finjas puss.

• Veggen i kjelleren viser ulendt puss, med flekker av fjernet gammel maling og ujevne overganger. Ny puss er påført over stein og betong.
  • Veggen i kjelleren er pusset med grovt puss, ujevn tekstur vises, rør på høyre side, små steiner kan sees i overflaten.
C
Nå synes det ikke så mye på bildene, men det ser ut som at den tidligere pussen er kvastet, dvs. man har gått over den med en børste i stedet for å slettemme den. Bruker man samme teknikk er det lettere å få til møtet, og det blir jo også penere om overflaten er homogen, selv om det er veldig pent med slettemmet puss.

"Steinene" er der fordi du bruker en grovpuss, som er en forutsetning for å kunne lage rimelig tykke påslag. Synes det ser ut som du lykkes bra - litt riper blir det alltid (det kan man ta med finpuss som @Stefan N skriver hvis man vil ha en finere finish), men det avhenger også av timing, teknikk og hardheten på glattebrettet.

Men hvis du vil etterligne eksisterende puss, er det snarere en enda grovere overflate du er ute etter. Ingen problemer med å male på det hvis du bruker riktig maling.

• Liker
aweste00
  • Laddar…
Stefan N Stefan N skrev:
Kjør 1mm utenpå. [lenke]
Takk!
Fester det på den eksisterende pussen som er malt?

C cpalm skrev:
Nå vises det ikke så mye på bildene, men det ser ut som den tidligere pussen er kostet, dvs. man har gått over den med en børste i stedet for å glatte den ut. Bruker man samme teknikk er det lettere å få til overgangen, og det blir jo også penere om overflaten er homogen, selv om det er stilig med glatt pusset overflate.

"Steinene" er der fordi du bruker en grovpuss, noe som er en forutsetning for å kunne lage rimelig tykke lag. Jeg synes det ser ut som du lykkes bra - litt riper blir det alltid (det må man ta med finpuss som @Stefan N skriver om man vil ha en finere finish), men det avhenger også av timing, teknikk og ripens hardhet.

Men om du vil etterligne eksisterende puss er det snarere en enda grovere overflate du er ute etter.
Ingen problemer med å male på det om du bruker riktig maling
C cpalm skrev:
Nå vises det ikke så mye på bildene, men det ser ut som den tidligere pussen er kostet, dvs. man har gått over den med en børste i stedet for å glatte den ut. Bruker man samme teknikk er det lettere å få til overgangen, og det blir jo også penere om overflaten er homogen, selv om det er stilig med glatt pusset overflate.

"Steinene" er der fordi du bruker en grovpuss, noe som er en forutsetning for å kunne lage rimelig tykke lag. Jeg synes det ser ut som du lykkes bra - litt riper blir det alltid (det må man ta med finpuss som @Stefan N skriver om man vil ha en finere finish), men det avhenger også av timing, teknikk og ripens hardhet.

Men om du vil etterligne eksisterende puss er det snarere en enda grovere overflate du er ute etter.
Ingen problemer med å male på det om du bruker riktig maling.
OK, takk!
Syns dårlig men tre av veggene hadde en ganske blank overflate men med litt ujevnheter. Synes kanskje bedre her: En nærbilde av en murvegg med ujevn overflate og noen små uregelmessigheter, muligens finpusset senere.

Derimot er en av veggene bygget senere og den er definitivt kostet:

Veggen med en lys bryter og ulike teksturer; ujevn på høyre side med grovt mønster, jevnere til venstre. Kabel kommer fra toppen.

På høyre side har jeg murt opp en ny vegg, har vurdert om jeg skal prøve å koste den så den glir inn.
Men jeg tror heller jeg ønsker å ha alle vegger finpusset, spørsmålet er om finpuss fester på malingen.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.