Jeg har en liten utbygging (1,5x2,5 m) som en for det meste beruset tidligere eier av huset gjorde. Ingen av veggene er i rett vinkel og ingen er i vater i noen retning. Nå holder jeg på med litt annet arbeid i den delen av huset og tenkte å gjøre noe med dette. Jeg skal rive bort gipsen og blottlegge stendere. Nå til mitt spørsmål: Har tenkt å bygge på stenderne med noe på utvalgte punkter slik at disse punktene kom i vater, dra opp en kryssfiner på det hele og til slutt avslutte med gips for å få mine rette vegger. Fungerer dette? Hva skal man bygge på med som man kan variere i tykkelse lett? Har dere noen andre forslag?

- kløyve frem lange kiler?
- remser av masonite?
- lumppapir?

Jeg tror ikke at den forrige eieren av huset mitt hadde alkoholproblemer, derimot virker det som om han var ganske rask til å si "æh, det duger"... og i tilbygget som han gjorde bygget jeg vårt nye kjøkken. Langveggen som mesteparten av skapinnredningen skulle henge på var ikke bare skjev, den lente seg også utover i varierende grad (forskjellig fra stender til stender).

Jeg rev bort gipset fra hele veggen. Sagde opp en masse strimler av tynn masonite (3,5 mm). Limte strimler i flere lag på stenderne for å få dem i lodd og i linje med hverandre. En stender kunne for eksempel ha to strimler som gikk fra gulv til tak, så en som gikk fra gulv til halv høyde, så en som gikk fra gulv til en halvmeters høyde...
Det blir jo litt hakkete, men med plate materialet oppå ble det jevnt nok.

Det vanskeligste var egentlig å måle hvor mye feil stenderne var. Jeg satte et laserpass på den ene enden og lot det dra en loddlinje (det blir jo egentlig et loddrett plan av laserlys) foran veggen, parallelt med hvordan veggen skulle være for å bli rettvinklet mot kortveggen. Deretter målte jeg avstanden mellom stender og "laserplanet" på flere punkter (på forskjellige høyder altså) per stender og skrev opp målet på siden av stenderen ved hvert målepunkt.

Hmm, ja det er så jeg har tenkt omtrent med remsene. Med plywood på blir det nok stivt og bra likevel. Bra tips med laserpasset! Takk

/Thomas

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.