Hei

Vi har laget en mur av lecablokk i hagen, en del av den er rundet. Se figur vedlagt.

Den er pusset med murpuss B og skulle kles med platekrone, men vinteren kom og vi la et lag sement på murkronen, det skal etter hva jeg har forstått kunne tette tilstrekkelig som øverste lag før maling??

Nå viser det seg at en platekrone krever mye håndverksarbeid for å lodde sammen platen i rundingen. Vi har ikke tenkt å gjøre den løsningen.

SPØRSMÅL: Den skjøten som i dag finnes mellom sement og b-pussen (egentlig bare kosmetisk, Lecablokkene er dekket 100%); kan jeg bruke noen egnet form for puss for å pusse "sammen" de to lagene?

Altså noe som fester på både sement og B-puss?

Muren skal deretter males med pussfarge (eller hva det nå kan hete). Vi synes sementkronen er fin og vil ikke legge steinblokker øverst som jo ellers er vanlig.

Hva kan jeg bruke? Hva er ellers viktig/galt med denne løsningen?

Takk for svar, Patrik

• Rundet og rett murdesign av lecablokker i en hage, med målinger og figurer, antyder planlegging for videre bygging.
Et toppbruk for disse typene av blandingslag, kalles Lagningsbruk og finnes i 25 kg sekker fra bl.a Finja.
http://www.finja.se/App_Resource/Product/PDF/PB/5529805-1.pdf

En veldig bra produkt synes jeg, fordi man kan fylle ut små hull med den siden kornstørrelsen er så liten. Bland bruket nøyaktig som det står på pakken, men lag kun små satser, for det tørker raskt. Forvann og ettervann i 3 dager som vanlig. Bruket pleier ikke å kunne tas med en brett, men må filtes ut, noe som gir en meget fin overflate.

Overflaten kan føles for fin hvis resten av veggen er grovt pusset, og da anbefaler jeg at du i stedet bruker vanlig B-mørtel, men med 1 mm steinfraksjon fordi det er bedre for utfylling og reparasjoner, og det blir også billigere sammenlignet med lagningsbruket. Også Cementbruk A 0-3 mm fungerer hvis du ønsker en enda grovere og hardere mørtel for å matche betongen på toppkanten.

Takk for ditt svar Helioz!

Tror du/dere at det er nok som fuktbeskyttelse med sement/betongkrone + maling? Jeg er klar over at det kan bli et potensielt problem med renning på sidene, men resonnerer slik at vi får ta det da og vurdere en annen løsning/male om.

Dessverre vil du nok oppleve at muren din blir ødelagt av frostspenninger, med mindre du går tilbake til plan A og utstyrer den med et tett tak. Allerede ved å legge stein/flisplater med en liten helling, hjelper det betraktelig. Men selv dette vil fryse i stykker over tid.

Ardexsmitten skrev:
Dessverre så kommer du nok til å se muren din bli ødelagt av frostspenninger, om du ikke går tilbake til plan A, og gir den et tett tak. Allerede det å legge stein/fliser med en liten helling, hjelper mye. Men også det fryser i stykker med tiden.
Ok, det er jo en av mine bekymringer du nevner. Men jeg leste et sted (som jeg betraktet som pålitelig) at betong/ordentlig sement ville duge som tetningslag, spesielt etter at det er malt.

Er ikke sement tett nok for en lecamur? Jeg kan jo nevne at muren har stått med denne umalte provisoriske puss+sement dekningen over hele denne ekstremkalde vinteren uten problemer (15-20 minusgrader flere netter i trekk).

Mener du at et skrånende og/eller helt tett lag som plate eller stein (som jo har fuger!) skal til for at ikke fuktigheten skal trenge igjennom?

Det er ulike retningslinjer overalt rundt dette, jeg blir ikke klok på hva som gjelder. Men stein/takstein vil vi ikke legge, og plate blir dyrt og tidkrevende på grunn av rundingen.

Flere meninger!

Jeg kan ikke til 100% påstå at et tynt lag sementmørtel+farge vil gjøre at din mur fryser i stykker. Det kan kanskje fungere. Men jeg har sett mange murer med bedre forutsetninger enn farge og sementmørtel, som har fryst i stykker. Problemet er når det tiner og fryser om hverandre, da oppstår det store spenninger i materialet. Så er jo alltid tiden en interessant faktor, hvor mange år synes du at muren skal klare seg, og hvor mye vedlikehold vil/kommer du til å gjøre på den. Ser du til at fargen sitter der, og er tett, så kanskje den klarer seg utmerket. Jeg vil ikke være negativ, men sier bare hva jeg vet og hva jeg har sett. Håper det løser seg!

Ardex; Det er bra med input selv om den indikerer at jeg må gjøre mer arbeid, takk for dine synspunkter!

Jeg vet at det noen ganger flagges for at man MÅ dekke med blikk/stein/takstein etc. for å beskytte muren. På den andre siden beskrives LECA blokkene som fukttålige i seg selv og sement/betong som tette materialer.

Jeg må rett og slett ta en sjanse, men jeg ser gjerne flere meninger om det hele her, det blir uansett ikke pusset ennå på en måned eller to.

Sist redigert:
Jeg bor i Skåne og har flere murer som din på forskjellige steder rundt huset og har ikke hatt noen problemer med frostsprengninger til tross for disse to monstervintrene med -10 her nede (murene er betydelig eldre). Hvis pussen er gjort riktig, bør den holde minst 10 år vil jeg gjette på. Har du satset stort og rødgrunnet først samt netting før sluttpussen, holder det nok enda lenger. Et større problem (iallfall i Skåne) er at horisontale pussede flater (i mitt tilfelle helt uten fall siden jeg var ung og dum) har veldig lett for å få grønnmugg pga stillestående vann, men det skyldes også delvis at jeg har kalket da grønnmugget fester seg på alle kalkede flater.

Mitt tips til deg er derfor å ikke male med en helt diffusionsåpen maling (kalk, silikat, visse pussmalinger) siden denne typen konstruksjoner ikke trenger å puste som et hus. I stedet kan jeg anbefale en maling jeg har brukt mye og liker, som er Saku Sockelfärg fra Teknos. Det er en akrylmaling (plast) med en viss diffusionsåpenhet, men likevel renner vannet av, perfekt til din mur, og du unngår grønnmugg, dessuten er den riktig slitesterk og lett å male med (vannbasert).

Sist redigert:
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.