Hei, søker litt hjelp for å få litt mer finish på servanten min som jeg har stått og filet på.
Jeg har stått og slipt og hugget ut grunnformen nå, men trenger litt hjelp med hvordan man skal få til den siste finishen.

Har ingen erfaring med steinarbeid, og denne servanten er noe jeg planlegger å bruke på det nye badet mitt, men skulle det ikke bli bra, kommer jeg ikke til å bli veldig lei meg. Det er en morsom greie, rett og slett.

Rustikt steinvask på en arbeidsbenk i hagen, delvis fylt med vann, viser en naturlig, grov overflate med mørke og rustfargede toner.
Rustikk steinvask på arbeidsbenk i hagen, ved siden av et hus med rød fasade og gule hageslanger.
Slik ser steinen ut når den er våt. Jeg vil jo beholde den grove finishen på utsiden, men i min drømmeverden skulle man kunne få til samme farge som når den er våt eller polert. Har lest at det finnes en slags voks eller sealer som man kanskje kunne bruke? Alle tips er velkomne.

Deretter leter jeg etter en slags slipverktøy for å få i hvert fall litt høyere finish i selve skålen.
Har for øyeblikket bare jevnet til det med en veldig billig diamant kappeskive.

Ville jeg fått bedre resultat med en slik type skive? Hvis ikke, hva skal jeg da bruke?
http://www.jula.se/catalog/verktyg-...deller/sliprondeller/diamantslipskiva-016001/

Alle tips som gjør overflaten bedre enn dette settes pris på
En uferdig steinvask med ru, grov overflate på en arbeidsbenk, ved siden av et elektrisk verktøy som brukes til sliping og polering.

Har dessverre ikke så mye hjelp å gi kanskje: Skulle anbefale en form for polerskive for finishen, og kanskje voks på overflaten - men prøv først på en mindre stein isf

Men kult prosjekt!!

Hvor mye tid har du brukt på å grave ut den med bare en vinkelsliper!?

/K

Hei har du noe forslag til polerskive og voks? Er litt det jeg leter etter, men de produktene jeg har testet (som kanskje ikke var direkte beregnet for stein) virker jo ikke i det hele tatt.

Jeg har lagt kanskje 10 timer hittil, mye av det har jo vært trial and error. Har brukt vinkelslipen for å gjøre snitt som jeg deretter hugget ut med meisel og hammer, typ slik som dette.
Nedhugget stein med markeringer på arbeidsbenk, omringet av hammer, meisel og verktøykasser i bakgrunnen.

Nå har jeg snart bare de vriene bitene igjen å bore hullet og få til slutt finish! :D

• Liker
mexitegel og 1 annen
  • Laddar…
Kikket litt på en video for en stund siden, der samurajen (youtube) lager en vask i stein. Der ser det ut som at han bruker diamantbladet for å slipe det slett også. Vedlegger en lenke til videoen, kanskje du kan få noen tips:

https://youtu.be/wqBjiAJV3aQ

Det er nok å slipe det opp trinnvis finere og finere med diamant som gjelder. Omtrent på samme vis som man gjør med granittplater, betonggulv osv.

Takk for alle svarene, Kjøpte en finere diamantskive i dag og skal se om jeg kan få til en akseptabel finish.

Byr på et bilde av kranen som kom i dag med, tror det kan bli ganske kult om man får til det her.

En steinvask og en bronsefarget kran står på en arbeidsbenk i et verksted, ved siden av verktøy og materialer.

• Liker
yonna og 4 andre
  • Laddar…
Google "rock polishing", noen brukte en dremel på en liten stein, kanskje fungerer det for deg også, eller med en boremaskin med slipeskive på. Det vil nok gå med noen skiver, men det kan jo være verdt det hvis resultatet blir bra. ;)

• Liker
klaskarlsson
  • Laddar…
Hvordan har du tenkt med avløp - har du noen steinbor i passende diameter?

Er materialet vanskelig å jobbe med ellers - jeg kan tenke meg at det er "stein"-hardt :)
/K

klaskarlsson skrev:
Hvordan har du tenkt med avløp - har du noen stenborr i passende diameter?

Er materialet vanskelig å jobbe med ellers - jeg kan tenke meg at det er "sten"-hardt :)
/K
Ja, diamant hullsag er tanken, skal dog prøve å kontakte en passende firma som kanskje kan gjøre det i stedet, boret koster 400, burde kanskje gå an å få noen andre til å gjøre det for samme peng.

Steinen er hardere jo svartere den er tydeligvis, var ganske lett å jobbe med på toppen der den var rød men blitt vanskeligere og vanskeligere. Synes likevel ikke at det har vært så ille som man kan tenke seg. Jeg har likevel hatt billige diamantblad og en enkel liten 125mm vinkelsliper.

• Liker
klaskarlsson
  • Laddar…
Fantastisk fint! Lurer på om det går an å gjøre med sandstein og om det holder. Denne idéen kommer jeg til å kopiere rett av =)

Hvilket herlig prosjekt! Jeg tenkte direkte på en yrkesgruppe som jobber mye med stein, sjekk med et firma som lager gravsteiner, de burde ha mange tips å komme med. For eksempel: http://www.wilastenhuggeri.se/

Så her ble det til slutt i alle fall

En nyoppusset baderom med hvite panelvegger, grå gulvfliser, og en moderne servant på trefarget benkeplate.

• Liker
Monken70 og 4 andre
  • Laddar…
Flott jobbet :thumbup:

Var fristet på en lignende til sommerhytta i Thailand.
Selges der for en tusenlapp omtrent, avhengig av størrelse og modell.

Steinvask plassert på et trebord, omgitt av dekorative paneler.

Skal man ta med det til Sverige blir det i.o.f.s. litt plagsomt å ta med det på flyet hjem.... :D

//Kepsen

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.