8.118 lest ·
23 svar
8k lest
23 svar
Polere betongplate med sprekker?
Vi har støpt platen til vårt hus for en stund siden. Tanken var at vi skal ha polert betong i hele huset. Men allerede rett etter støping var hele platen full av sprekker.
Nå er det store spørsmålet hvordan resultatet kommer til å se ut etter polering? Vil sprekkene fortsatt være like synlige?
Nå er det store spørsmålet hvordan resultatet kommer til å se ut etter polering? Vil sprekkene fortsatt være like synlige?
Mats-S
Bygningsveteran
· Sollentuna
· 3 327 innlegg
Mats-S
Bygningsveteran
- Sollentuna
- 3.327 innlegg
Anbefaler at du kontakter leverandørene som gjør disse jobbene, de er best til å vurdere ditt gulv og forutsetningene. Men antageligvis tror jeg at sprekkene ikke er synlige etter poleringen ... men merk at det finnes et antall varianter på å "polere betonggulv"
De som skal polere gulvet var og så nesten med en gang etter støping. Han sa at det var veldig mye sprekker. De har aldri polert når det har sett slik ut før. Vi skulle lage en prøvehjørne først. Men nå har vi stoppet det og kontaktet firmaet som støpte.
Det som plager meg mest er egentlig at vi har vært veldig tydelige på at platen skal bli så bra som mulig ved støping. Likevel ser den ut som et edderkoppnett. Hva jeg kan lese meg til så burde de ha dekket over platen med en gang.
Det som plager meg mest er egentlig at vi har vært veldig tydelige på at platen skal bli så bra som mulig ved støping. Likevel ser den ut som et edderkoppnett. Hva jeg kan lese meg til så burde de ha dekket over platen med en gang.
Det med sprekker i plate/bjelkelag kan man ikke komme unna ved vanlig støpeutførelse, det er når vannet går ut at sprekkene oppstår, det å dekke over er for å forhindre fordampningen når betongen tørker så den blir varm. Betongen skal vakuumsuges for at så mye vann som mulig går ut, samt mye armering.M MPinje skrev:
Allvitende
· Västra Götaland
· 11 960 innlegg
Man pleier å bruke softcut hvis det skal bli en jevn overflate. Man sager linjer i betongen og sprekkene havner da der i stedet for tilfeldig. Mange gjør ikke dette så egentlig skulle jeg velge at f.eks. slippe-foretaket som gjør f.eks. HTC superfloor slipingen også støper platen.
Sprekkene vil være synlige, enten aksepterer dere det eller så må man bytte metode, f.eks. flytsparkle og overflatebehandle det i etterkant.
Sprekkene vil være synlige, enten aksepterer dere det eller så må man bytte metode, f.eks. flytsparkle og overflatebehandle det i etterkant.
Selvfølgelig blir det sprekker. Men det er ulike årsaker til ulike typer av sprekker. Dette er plastiske svinnsprekker som oppstod direkte når de var ferdige. De måtte sitte og vente noen timer før etterarbeidet begynte fordi maskinene deres var forsinket. Jeg er nesten sikker på at det rakk å tørke for raskt der. Det blåste en del.J jonaserik skrev:
Allvitende
· Västra Götaland
· 11 960 innlegg
Oi, det var mye