Hei,

Skal sette opp et TV-feste på en vegg som er en overmalt sponplate.

Hvilken type plugg skal jeg bruke for det eller skal man bare skru den rett inn i sponplaten?

55 tommer Samsung

Om du vet at det kun er en normal sponplate og du ikke treffer noen stendere i det hele tatt så ville jeg nok brukt mollyplugg.

• Liker
tergo og 1 annen
  • Laddar…
Ingen plugg i tre!

Du skal altså skru rett inn med valgfri treskrue. Sponplater kan imidlertid ha en tendens til å sprekke, så det er ofte en god idé å forbore hullene. Bruk en borr som er litt mindre enn "kjernen" på skruen så går det utmerket.

• Liker
Stickan56 og 2 andre
  • Laddar…
Janus82 Janus82 skrev:
Ingen plugg i tre!

Du skal altså skru rett inn med valgfri treskrue. Sponplater kan imidlertid ha en tendens til å sprekke, så det er ofte en god idé å forbore hullene. Bruk en borr som er litt mindre enn "kjernen" på skruen, så går det utmerket.
Det er det jeg er litt redd for, avhengig av kvaliteten på sponplaten. Det er en nybygd leilighet så hvorfor man setter opp en vegg med sponplate lar jeg være usagt.

richardtenggren
S Screed skrev:
Det er det jeg er litt redd for, avhengig av kvaliteten på sponplaten. Det er en nybygd leilighet så hvorfor man setter opp en vegg med sponplate lar jeg være usagt.
En ledetråd kan være at OSB hatt sykelige priser en stund i begynnelsen av pandemien :)

richardtenggren richardtenggren skrev:
En ledetråd kan være at OSB hatt sykelige priser en stund i begynnelsen av pandemien :)
Men malt sponplate i nybygd leilighet? OSB hadde vel neppe vært grunnideen.

• Liker
Joak
  • Laddar…
richardtenggren
K Kane skrev:
Men målad spånskiva i nybygd leilighet? OSB hadde vel neppe vært grunnideen.
Jeg tenkte nok at det var gips utenpå, leste kanskje slurvete :)

I Norge ser det ut som om spontet og grunnet malte sponplater er vanlig hvis man har sett "eventyrlig oppussing"

K Kane skrev:
Men malt sponplate i nybygd leilighet? OSB hadde vel neppe vært grunnideen.
Når du sier det så høres det merkelig ut. Jeg antok bare at det var gips+spon.

TS Er det bare en sponplate som har blitt malt eller er det gips oppå som har blitt malt?

Janus82 Janus82 skrev:
Når du sier det så høres det rart ut. Jeg forutsatte bare at det var gips+spån.

TS Er det bare en sponplate som har blitt malt eller er det gips oppå som har blitt malt?
Bare spon, banket langs hele, ca 3m og det føles virkelig bare som en sponplate.

I så fall er det mer sannsynlig at det bare er gips i veggen. Spån som overflatelag har knapt vært brukt siden midten av 70-tallet.

Ta en liten bor og bor der du vil sette en skrue for festet. Da ser du om det er gips eller spån i overflatelaget, og du merker også om det finnes spån eller OSB bak gipset.

Sist redigert:
  • Liker
Fairlane
  • Laddar…
Gittvis drar du dette med treskrue bare. Plugger og annet bruker man der det ikke finnes noe for gjengen å gripe tak i. Det er en eller annen ny merkelig trend å bruke plugg og gipsanker i trevegger. Helt tullete.

Her er min favorittskrue for denne typen montering, finnes f.eks. på hornbach. 6mm

https://www.grabber.se/Skruv-och-infastning/Invandig-Traskruv/TKZ6040

Føler du at du vil gå opp til 8mm finnes det andre skruer som er passende, og da skader det ikke å forbore litt også.

• Liker
Stickan56 og 2 andre
  • Laddar…
Om det finnes flere hull å skru feste med ville jeg satt flere skruer direkte i platen.
Forborer man så flises platen mindre på baksiden og det blir sterkere.

Protte

• Liker
Screed og 1 annen
  • Laddar…
  • Liker
Nik3454
  • Laddar…
richardtenggren
Skal sette opp et håndtak utenfor dusjen og støtte ved toalettet til svigerfar, sponplater i vegger og ingen anelse om jeg kan treffe stendere...
Holder bare skruer eller skal man bruke type Molly?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.