For ganske nøyaktig ett år siden byttet vi fasade.
Byttet samtidig vindusbeslag, fasadebeslag, vindskibeslag i ulike omganger.
Platene ble byttet i to omganger.
Typ vanlig plåt med aluzink-lignende farge/beleggning.
Allerede etter noen måneder begynte de platene som ble byttet i første omgang å se ganske slitte ut.
Som om de har vært utsatt for mekanisk slitasje. Det er ikke jevnt over det hele.
Verst er det i skjøter og bøyinger.
De som ble satt opp i andre omgang ser betydelig bedre ut.
Holder på å diskutere med blikkenslageren som ikke er særlig ivrig på å utbedre problemet.
Han hevder at all plåt kommer fra samme rull.
Den eneste forskjellen jeg kan komme på, er at de platene som ser slitte ut er plassert under panel som ble malt etter platene ble satt opp. Siste strøk ble gjort med Demidekk Ultimate.
Det kom også sagspon på platene som jeg børstet bort med myk bilbørste/ tørket lett av med frottéhåndkle/mikrofiberklut.
Det føles merkelig at dette skulle påvirke.
Bor ganske nær havet, men som sagt: de platene som er mest utsatt for vær og vind, vindskibeslagene, ser jo fine ut.
Ikke veldig mye penger, men jeg er likevel irritert og har selvfølgelig ikke lyst til å betale for det samme to ganger. Å male på underlag som flasser frister ikke.
Noen som har råd/erfaring med lignende?
Byttet samtidig vindusbeslag, fasadebeslag, vindskibeslag i ulike omganger.
Platene ble byttet i to omganger.
Typ vanlig plåt med aluzink-lignende farge/beleggning.
Allerede etter noen måneder begynte de platene som ble byttet i første omgang å se ganske slitte ut.
Som om de har vært utsatt for mekanisk slitasje. Det er ikke jevnt over det hele.
Verst er det i skjøter og bøyinger.
De som ble satt opp i andre omgang ser betydelig bedre ut.
Holder på å diskutere med blikkenslageren som ikke er særlig ivrig på å utbedre problemet.
Han hevder at all plåt kommer fra samme rull.
Den eneste forskjellen jeg kan komme på, er at de platene som ser slitte ut er plassert under panel som ble malt etter platene ble satt opp. Siste strøk ble gjort med Demidekk Ultimate.
Det kom også sagspon på platene som jeg børstet bort med myk bilbørste/ tørket lett av med frottéhåndkle/mikrofiberklut.
Det føles merkelig at dette skulle påvirke.
Bor ganske nær havet, men som sagt: de platene som er mest utsatt for vær og vind, vindskibeslagene, ser jo fine ut.
Ikke veldig mye penger, men jeg er likevel irritert og har selvfølgelig ikke lyst til å betale for det samme to ganger. Å male på underlag som flasser frister ikke.
Noen som har råd/erfaring med lignende?
Medlem
· västragötaland
· 1 555 innlegg
Bilde av plåten ville hjelpe.
Medlem
· västragötaland
· 1 555 innlegg
Er aluzink plåt som er kjent for å ha nettopp dette problemet og mange andre. Aluzink har ingen garanti på utseendet, men har bare garanti på at "materialet ikke perforeres av gjennomrusting som kan føre til lekkasje". Forhåpentligvis tar blikkenslageren på seg ansvaret og bytter det, men trolig vil all plåt som du har i aluzink bli slik med tiden.
Takk Johan for tilbakemeldingen...selv om det ikke var så gode nyheter.
Ville være takknemlig om andre som har lignende problemer kunne legge opp bilder og angi hvor lenge platene har sittet oppe. Kan være bra ammunisjon mot min blikkenslager som har fått for seg at det er jeg som har funnet på noe.
Ville være takknemlig om andre som har lignende problemer kunne legge opp bilder og angi hvor lenge platene har sittet oppe. Kan være bra ammunisjon mot min blikkenslager som har fått for seg at det er jeg som har funnet på noe.
Verktøyentusiast
· E
· 15 066 innlegg
Men er det sink som er overflatemateriale så er det ikke fargebestandig på den måten!
Nyzinkede overflater er blanke men blir gradvis mattere, til slutt er de helt matte og imellom ulike "flekkete" stadier.
Har platen ikke noe ytterligere overflatelag for å holde seg blank så vil den bli matt.
Nyzinkede overflater er blanke men blir gradvis mattere, til slutt er de helt matte og imellom ulike "flekkete" stadier.
Har platen ikke noe ytterligere overflatelag for å holde seg blank så vil den bli matt.
Medlem
· västragötaland
· 1 555 innlegg
Du har denne tråden på forumet om aluzink:nameloser skrev:Takk Johan for tilbakemeldingen...selv om det ikke var så morsomme nyheter.
Jeg ville være takknemlig om andre som har lignende problemer kunne legge opp bilder og angi hvor lenge platene har sittet oppe. Kan være god ammunisjon mot min blikkenslager som har fått for seg at det er jeg som har funnet på noe.
http://www.byggahus.se/forum/tak-vi...lat-eller-aluzink-fordelar-och-nackdelar.html
Klikk her for å svare
Lignende tråder
-
Stenplattor, stort mellanrum och olika färg
Trädgård allmänt -
Färg som släpper på plåtdetaljer
Tak & Vind -
Etsande grundfärg/primer för förzinkad plåt
Färg, Måla & Tapetsera -
Missfärgade markstenplattor
Altan & Uteplats -
Underhållsfri fibercementplatta tappar färgen producent vill måla dem