Hei alle glade byggere,

Jeg holder på med å renovere huset vi kjøpte, bygd i 1970, et sokkelhus. Noen spørsmål har jeg.

På nedre plan har det vært gulv bygget opp på en grov plate, halve nedre etasje, den andre halvparten har det vært en tørrbruk på betongplaten. Jeg har revet alt og tenker å erstatte med gulvvarme, men har begrenset med høyde og tanken er å kjøre.
- Flis for å jevne ut
- Plast (omdiskutert men anbefales) ??
- 50mm xps
- gulvvarmeslanger
- Armering
- ca 7-8cm plate c30-37 (mindre fraksjon).

Tanker? Det fins en grovplate under det hele så …
Tanken har vært å kjøre element, men gulvvarme kan kanskje fungere.

Andre spørsmålet gjelder yttervegger i halve delen av huset. Halve huset inkludert midtveggen som er bærende er betonghullstein, men to gavlvegger i nedre etasje og forsiden så å si er blåbetong 150mm.
Veggen der består av mexistein, 3cm celleplast og deretter blåbetong 150.

Jeg vil rive disse og erstatte med lecastein eller betonghullstein.
Først så var tanken Leks, men jeg må kjøre med 5MPa type, dyrere og selges ikke overalt. Så snakket jeg med en som mente at den delen av huset er over marknivå, og da kan man like gjerne bruke betonghullstein da det ikke er så fuktig som den andre halvdelen av huset som er nedi marken.
Betonghullstein er mye sterkere, typ 10-15 MPa og isolasjon mellom mexistein finnes i form av celleplast.
Å kjøpe isolerblokker blir veldig dyrt og kanskje unødvendig. Det er betong etasjeskiller.

Hva synes dere?

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.