Hei,

Jeg holder på å bygge garasje og vurderer dette med å plastre inn isoleringen i veggen.

OSB som takplater er på plass med plast direkte under OSBen, stiftet på lektverket.

Jeg kommer først til å ha et lag 45mm for så å legge 95mm utenpå det og så opp med plywoodplater som vegger, ingen installasjonssjikt, bare trekker elektriske kabler på veggen.

Jeg har ingen varmekilde enda da ingen strøm finnes, bør jeg da plastre isoleringen eller er risikoen for kondens for høy?

Hva risikerer jeg hvis jeg ikke plastrer?

Været i Bohuslän nå varierer mellom -5 og pluss 10 så kondens kommer sikkert til å dannes, men jeg regner med å ha strøm i mars omtrent.

Takk for kunnskap og tips.

S Screed skrev:
Hei,

Jeg holder på å bygge garasje og funderer på dette med å pakke inn isoleringen i veggen.

OSB som takplater er på plass med plast direkte under OSB-en, stiftet på lektene.

Jeg vil først ha et lag på 45mm for å så legge 95mm utenpå det, og deretter opp med kryssfinerplater som vegger, ingen installasjonssjikt, men elkabler legges utenpå veggen.

Jeg har ingen varmekilde ennå da ingen strøm finnes, bør jeg da pakke inn isoleringen eller er risikoen for kondens for høy?

Hvilken risiko løper jeg om jeg ikke pakker inn?

Været i Bohuslän nå veksler mellom -5 og pluss 10 så kondens kommer sikkert til å dannes, men jeg regner med å ha strøm i mars omtrent.

Takknemlig for kunnskap og tips.
Generelt ville jeg fundert på å ikke pakke inn i en garasje selv om man senere har tenkt å ha varme av og til. Men bruk dampsperre, så kan eventuell fukt slippe ut, men du får likevel en beskyttelse mot altfor stort fukttrykk om du for eksempel parkerer en fuktig bil i garasjen senere.

• Liker
Tjrex
  • Laddar…
klaskarlsson klaskarlsson skrev:
Generelt så ville jeg vurdert å ikke bruke plast i en garasje selv om man senere har tenkt å noen ganger ha varme. Men bruk dampbrems, så kan eventuell fukt lete seg ut, men du får likevel en beskyttelse mot altfor stort fukttrykk hvis du for eksempel parkerer en fuktig bil i garasjen senere.
OK! Det er dampbrems på veggelementene nå som jeg kommer til å legge isolasjonen mot, men du synes at jeg skal bruke det samme mot kryssfiner her også?

S Screed skrev:
OK! Det sitter dampsperre på veggelementene nå som jeg kommer til å legge isolasjonen mot men du synes at jeg skal kjøre samme mot kryssfiner her da?
Nå er jeg ikke helt med.
Man skal aldri ha mer enn ett lag med dampsperre/dampbrems

Innenfra og ut pleier det å bli: Gips, isolasjon (45mm) - som er installasjonssjiktet hvis man har et sånt. Så dampsperre/brems, isolasjon, vindsperre, luftspalte og panel

I ditt tilfelle, uten installasjonssjikt blir det vel (innenfra og ut): Veggplate (f.eks. kryssfiner/gips/osb), dampbrems, isolasjon, vindsperre, luftspalte, fasade.

klaskarlsson klaskarlsson skrev:
Nå er jeg ikke helt med.
Man skal aldri ha mer enn ett lag med dampsperre/dampbrems.

Innenfra og ut pleier det å bli: Gips, isolasjon (45mm) - som er installasjonslaget, hvis man har et sånt. Så dampsperre/brems, isolasjon, vindsperre, luftspalte og panel.

I ditt tilfelle, uten installasjonslag blir det vel (innenfra og ut): Veggplate (f.eks. kryssfiner/gips/osb), dampbrems, isolasjon, vindsperre, luftspalte, fasade.
Du har rett, jeg mener vindsperre. Men mye til luftspalte er det ikke, er for øvrig en byggesett med ferdigbygde veggelementer.

Hørte med en snekker i dag som var mer inne på plast så får se hvor det lander. Er jo "bare" en garasje tross alt.

Takk for svar!

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.