Jeg holder på å bygge et uoppvarmet men isolert uterom med isolert trebjelkelag.

Rekkefølgen på materialene i konstruksjonen ovenfra og ned (ifølge konstruktøren) er:

* vinylklikkgulv
* 22mm fuktbestandig gulvsponplate
* 0.2mm plastfolie
* 220 mm mineralull-isolering
* trossbunnplater

(Når konstruktøren tegnet uterommet visste vi ikke at vi ville ha vinylklikk)

Bygningsplan for uterom med lagvis oppbygning av gulvet fra vinylgulv til isolering. Viser plasseringen av materialer som plastfolie og mineralull.

Mitt spørsmål er om man kunne bytte plass på sponplaten og plastfolien, slik at man får et tett sjikt direkte under vinylklikkgulvet.

Tydeligvis kan ev vann som blir stående på gulvet lekke ned i fugene. Selv om vinylgulvet tåler det så er det ikke sikkert gulvsponet tåler det.

Hva tror dere? Er det en OK endring? eller skal jeg beholde det som det er ifølge tegningen?

Går like bra uten plast også...

• Liker
Anders243 og 2 andre
  • Laddar…
OK, Takk!

Mener du at det ikke spiller noen rolle fordi begge sidene er ventilert? Eller er det en annen mekanisme som spiller en rolle?

Hvordan mener du med ventilerte? Det er jo nesten helt lufttett nedenfra og det lille som finner veien gjennom synes i hvert fall jeg at det er bedre om det kan tørke ut enn å feste seg mot en eventuell plastfolie!

Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Går like bra uten plast også...
Og til og med bedre uten i uoppvarmet rom.

• Liker
Joak og 1 annen
  • Laddar…
Hva er formålet med isolasjonen?

Luften kondenserer mot den kaldere overflaten. Hvilken side er det i et uoppvarmet rom med tanke på temperatursvingninger over døgn og årstid?

Skal man virkelig bruke plast da?

A
Anders243 Anders243 skrev:
Jeg holder på å bygge en uoppvarmet, men isolert hagestue med isolert trebjelkelag.

Rekkefølgen på materialene i konstruksjonen ovenfra og ned (ifølge konstruktøren) er:

* vinylklikkgulv
* 22mm fuktbestandig gulvsponplate
* 0.2mm plastfolie
* 220 mm mineralull-isolering
* trossbunnplater

(Når konstruktøren tegnet hagestuen visste vi ikke at vi ønsket vinylklikk)

[bilde]

Mitt spørsmål er om man kunne byttet plass på sponplaten og plastfolien, slik at man får et tett sjikt direkte under vinylklikkgulvet.

Tilsynelatende kan vann som blir stående på gulvet lekke ned i fugene. Selv om vinylgulvet tåler det, er det ikke sikkert gulvsponet tåler det.

Hva tror dere? Er det en OK endring? eller skal jeg beholde det som det er i følge tegningen?
Hei Anders.
Du må ha plast!!! Og den skal være helt tett og ikke ha noen som helst hull.
Temperaturfallet er lineært mot termisk motstand
Gjennom bjelkelaget og derfor vil det dannes kondens på plasten om den sitter for langt ut i konstruksjonen dog.
plast = varm side
Kondens = kald side
Undertrykk = bra, dvs ventilasjon.
Selvtrekk = overtrykk = mugg og kondens.

Hvis du skal gjøre som andre sier her og ikke ha plast, da må temperaturen på begge sider av isolering være like stor alltid! Og da må du isolere grunnen utenfra, noe som er svært dyrt sammenlignet med plasten.

Anbefaler deg å ikke lytte til forslagene du har fått i denne tråden da de er en 110% garanti for at det kommer til å mugne i det nye rommet ditt! Du kan legge plasten under en 10 mm celleplast på sponet i stedet. Og legge vinylklikket på den. Men merk dører, skinner og terskler da. Skal du ikke ha plast, så kan du også la være å isolere helt, alt avhenger av gradetimer, U-verdier, varmesystem, temperaturdifferanse, ventilasjonssystem og nord/sør, grunnarbeid samt tetthet og kuldebroer. Ikke noe for amatører å spå om. Vi har 30 % byggefeil i Norge på grunn av nettopp amatører. Din detalj er feilaktig tegnet for øvrig. For å få festet gulvsponet, trenger det å skrus, og da blir det hull i plasten dersom den befinner seg der den er tegnet. Plastens plassering skal korrekt være over sponet, men under ferdig belegg, som du selv foreslår.
Et alternativ er en sveiset våtromsmatte, som erstatter plasten. Da du ikke tenker å varme opp rommet, trengs ingen isolering for øvrig. Det kommer til å mugne om du har plast og isolering men ingen varme. Tenk deg at du legger en T-skjorte i en plastpose på plenen og legger i litt isolering i posen. Og så vil du bruke din T-skjorte fire ganger i året og så stopper tilbake den i posen hver gang og knyter sammen. Samme fysikk og naturlover gjelder i din hagestue.

Sist redigert:
  • Liker
Anders243
  • Laddar…
Nils Bruhner skrev:
plast = varm side
Kondens= kald side
Skulle ønske å be deg om å utdype litt, med tanke på for eksempel en vår/høst døgn.
Kaldt om natten og varmt på dagen.
I et uisolert rom og en luftfuktighet som vil variere.

Hvor skal plasten sitte med tanke på at forutsetningene endres over døgnet?
Varm side=Ute=dag
Varm side=inne=natt

Tenk på at dette skulle være uoppvarmet!

• Liker
Anders243
  • Laddar…
Hei alle sammen, takk for all diskusjon så langt.

Jeg kan kanskje tydeliggjøre at dette gjelder et innglasset uterom/vinterhage.
Da konstruktøren laget tegningen, var det ikke helt bestemt om vi skulle ha gulvvarme eller ikke, men per i dag tror vi at vi dropper gulvvarmen og eventuelt installerer støttevarme for å holde det frostfritt på innsiden om vinteren.

Gulvet samt vegger og tak er isolerte for å kunne beholde eventuell strålevarme/sol samt eventuell støttevarme.

Vi har skaffet vinylklikkgulv nå som i seg selv er vanntålig, men som ifølge leverandøren kan "lekke gjennom vann til underliggende plater i skjøtene". Så jeg funderer mest på å ha en plastfilm som en enkel fuktsperre for å forhindre eventuelle problemer som kan oppstå hvis det av en eller annen grunn skulle ligge vann på gulvet over lengre tid, for eksempel hvis et barn har glemt skyvedørene åpne ved et slagregn fra siden.

Så egentlig er kanskje spørsmålet; ville det gjøre noe å ha en aldringsbestandig plast mellom vinylgulvet og sponplaten som en enklere fuktsperre for eventuell inntrengende vann?

(Hva jeg kan tolke av deres andre kommentarer så skal plastfolien, hvis man nå skal ha den, være på "den varme siden" om noen.)

• Liker
kest
  • Laddar…
Problemet med ditt uterom er teorien.
Det vi er uenige om er. Om teorien følger samme fuktvandring i et rom som er kaldere enn omgivelsene i motsetning til en bolig som holder 20 grader.
Fuktvandring skjer naturlig på grunn av omgivelsene, man vil bare ikke at kondenspunktet skal skje et sted i isolasjonen. Hvis det skjer vil man at fukten på et tidspunkt skal flytte seg ut av bjelkelaget. Hvis den skjer oppover og det ligger en plast der. Beskytter plasten eller skaper problem?
Det vil åpenbart skje at rommet vil bli kaldere enn omgivelsene.

Noen hevder at en åpen løsning uten plast da er sikrere.

• Liker
Anders243
  • Laddar…
Dette høres ut som et rom som nesten alltid vil være varmere enn ute. Er det dessuten tenkt å ha planter der, så tilføres fuktighet. Da ville jeg absolutt satt en fuktsperre på innsiden. Den kan absolutt være oppå gulvsponet, ulempen er at man øker risikoen for skader under arbeidet.

• Liker
Anders243
  • Laddar…
Takk alle sammen!

Jeg kommer til å legge en plastfolie under gulvet, men over sponplaten.
Det er også den løsningen som er enklest rent praktisk gitt forholdene med den allerede bygde rammen og glasspartiene.

Jeg tror også at rommet vil være varmere enn miljøet rundt mesteparten av tiden.

Takk for deres engasjement!

Hvilket vinylklikk valgte du?

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.