En moderne isolert og plastet vegg ser ut til å bygge på antagelsen om at romsiden vanligvis er varmere enn utsiden.

Utsiden av den sørlige veggen når solen ligger på sånn her års, er vesentlig varmere enn innsiden. Det burde føre til kondens på feil side av plasten.

Og det er akkurat det vi ser i min nabos kjeller som ligger halvveis under bakken. De delene av veggen som stikker opp fra bakken har kraftig kondens bak plasten. De delene som ligger under bakken ser ikke ut til å ha det i samme grad.

Hvordan skal man som urolig amatør tolke dette? Plutselig er det ikke nok å sørge for at plasten er tett. Finnes det altså en masse andre interessante bivilkår å ta i betraktning? Si at man installerer frikjøling og holder huset på 26 grader hele sommeren. Kommer man til å få kondens på samtlige vegger hele sommeren da?

fiskbuggaren skrev:
...De delene av veggen som stikker opp fra bakken har kraftig kondens bak plasten...
Hvor finnes denne plasten? Og hvordan ser du "baksiden" av den?

Men det er vel så i vårt land at det kun er et fåtall timer om dagen, og veldig få dager i året, som det er varmere ute enn inne. Disse dagene er i tillegg den relative luftfuktigheten ganske lav. Og RH utendørs påvirkes ikke av dusjer, langkok, oppvask, vask og tørk.

Derimot har jeg fått for meg at i Florida setter man plasten på utsiden av den lille isoleringen man har. (Man isolerer for å holde varmen ute, ikke inne som her.)

OT
Den verste solbrentskaden jeg fikk var på luciadagen 13/12 2001 da jeg hadde glemt capsen på hotellet. Skallen ble høyrød og huden på issen krøllet seg :p Det var i sentrale Florida når vi rigget på denne skjønnheten En seilbåt fortøyd ved en havn med flere andre båter i bakgrunnen, omgitt av vann og med en skogkledd kystlinje i det fjerne.

KnockOnWood skrev:
Hvor finnes denne plasten? Og hvordan ser du "baksiden" av den?

Men det er vel så i vårt land at det kun er et fåtall timer om dagen, og veldig få dager i året, at det er varmere ute enn inne. Disse dagene er dessuten den relative luftfuktigheten ganske lav. Og RH utendørs påvirkes ikke av dusjer, langtidskoking, oppvask, vask og tørk.

Derimot har jeg fått for meg at i Florida setter man plasten på utsiden av den lille isolasjonen man har. (Man isolerer for å holde varmen ute, ikke inne som her.)

OT Den verste solbrentskaden jeg har fått, var på luciadagen 13/12 2001 da jeg hadde glemt capsen på hotellet. Pannen ble høyrød og skinnet på issen krøllet seg :p Det var i sentrale Florida når vi rigget denne skjønnheten [bilde]
Naboen hadde revet veggen innenfra for å trekke slange. Innenfra regnet: gips, plast, isolasjon. Plastikken det er snakk om er gjennomsiktig, så man kan uten problem se gjennom den.

Jeg tenkte ikke først og fremst på utetemperaturen mot innetemperaturen, men akkurat lokalt inne i veggen der den ytre delen burde være varmere enn den indre.

KnockOnWood skrev:
OT
Den verste solbrentskaden jeg har fått var på luciadagen 13/12 2001 da jeg hadde glemt capsen på hotellet.
Flinten ble høyrød og huden på issen krøllet seg :p
Det var i sentrale Florida da vi rigget på denne skjønnheten
Fin skute. Har du ingen bilde av flinten? :p

fiskbuggaren skrev:
...Jeg tenkte ikke først og fremst på utetemperaturen mot innetemperaturen, men nettopp lokalt inne i veggen hvor den ytre delen burde være varmere enn den indre.
Jeg forstår hvordan du mener, og det er en interessant resonnering! Men om man ser luften inne i veggen, innelukket i isolasjonen som relativt stillestående, så øker jo ikke risikoen for kondens bare fordi denne luften varmes opp. Fuktinnholdet forblir jo omtrent det samme dersom temperaturen på andre siden av plastfolien, altså på innsiden, holdes noenlunde konstant.

Men noen med mer kunnskap om varme, fuktighet, duggpunkt osv får belyse spørsmålet :)

En tanke i sammenhengen dog, med henblikk på din påpekning at det er temperaturen inne i veggen som er av interesse: Dagens mote med svart/nesten svart ytterpanel på nyfunkishusene bør føre til mye høyere temperatur inne i veggen :p

esox71 skrev:
Fin skuta. Har du ingen bild på flinten? :p
Våger ikke vise den.
Tenk på at dette er en familieside :)

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.