Mens vi etterisolerer vårt trehus fra 1929, vurderer vi nå plasseringen av vindusdybde. Bildet nedenfor beskriver de eksisterende vindusdybdene.
Innside
Utside
Vi vil etterisolere 2x45mm innvendig og 45mm utvendig, noe som gir følgende løsning.
Innside
Utside
Dette vil gi følgende veggdybde.
Noen snekker som kan anbefale plassering av vindusdybde samt løsning for innsiden for å unngå skyteskår som vinduer? 45 graders fasettering av innsiden kunne kanskje være en løsning? Men hvordan plasserer man i så fall listene osv. for at det skal se akseptabelt ut?
Jeg har noe tykkere vegger enn deg og har ikke brydd meg med noen skrå smyg. Kommer vel an på størrelsen på vinduet, men så mye som 45 grader føles for mye etter min mening.
Pleier vel å hete at vinduene skal sitte i den varme delen av veggen?
Altså der isoleringen slutter så å si.
Ser det bra ut i dag og dere skal legge på 45mm så flytt vinduene tilsvarende så det blir som før?
Sett fra utsiden da.
Innsiden kan jeg ikke se noen problemer med?
Hadde selv gjerne hatt halvmeter dype vinduskarmar for blomstene
Takk for lenken Vante, det var en hel del lesning i tidsskriftet "Fönster, historik och råd vid renovering" som var enda en lenke som fantes i den teksten du lenket til.
Mattiaz, ja 45 føles overdrevet og er grunnen til at jeg valgte å legge ut spørsmålet her.
Blindnit, i dag ser vinduene som er fra slutten av 70-tallet ut som døde øyne ved at de er litt mindre enn de tidstypiske og sitter 100mm inn fra fasaden. Hadde vinduene vært større hadde det ikke vært noen problemer, det er nettopp kombinasjonen av små vinduer og stor veggtykkelse i et trehus som gjør valget vanskeligere.
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.