Hei!

Jeg har nylig kjøpt en leilighet som har en del plassbygde garderober som jeg ikke har noen nytte av og som da tar unødvendig med plass. Skulle ønske å fjerne dem og i stedet lage en skyvedørsløsning i soverommet, kanskje en nisje i gangen og bare fjerne den på kjøkkenet for å få mer plass.

Før jeg gjør det, trenger jeg å vite om garderobene er bærende. Jeg føler meg vel 95% sikker på at det ikke er tilfelle fordi de ikke går hele veien til takene, noe som vises på bildene. Men jeg vil være i det minste 99.9% sikker, så derfor spør jeg her.

Leiligheten er en hjørneleilighet i etasje 3 av 3 i et tegl- og betonghus fra 1962.

Plantegning av leilighet med flere soner, markert med farger for veggtyper: yttervegg, betong mot trapphus, nabovegg og 30 cm innervegg.

Plassbygget garderob med mellomrom til taket i leilighet, potensielt ikke bærende struktur.

En del av en platsbyggd garderob, med en glipa mellan toppen av väggen och taket samt synliga ledningar på vänster sida.

Hva tror dere, er disse bærende på noe vis?

Nei!
Aldri hørt om selvbærende garderober og håper å aldri gjøre det.

Med vennlig hilsen, fremax

Krilleman
En garderobe fra før består vel altfor ofte av "piss-material" = To tynne pressede plater med fluff mellom. Ca 10mm tykke.

Er dine garderober bygget med lekter 45x90 i mellomveggene?

Eller kanskje i murt murstein?

;)

krilleman_215 skrev:
En garderobe fra før består vel alt for ofte av "piss-material" = To tynne pressede plater med fluff mellom. Ca 10mm tykke.

Er garderobene dine bygget med lekter 45x90 i mellomveggene?

Eller kanskje i murt tegl?

;)
Hehe, nei. Men mellomvegger og bakstykker (de som ikke går hele veien til taket...) er massive og ganske tykke, vanskelig å måle siden det er inni, men anslagsvis 5 cm eller mer.

Forstod at dette var et dumt spørsmål, men det kan det være verdt :)

Ingen dumt spørsmål i det hele tatt! Bare å rive på!

Høres bra ut det, takk! Og godt nytt år til dere!

Hadde lignende garderober som deg, og disse var bygget opp som krilleman beskrev, 2x masonittplate med "bikube" imellom.

Dere hadde rett begge to, masonit med "fluff" mellom :)

Det var imidlertid den mest solide "fluff" jeg har sett, det både føltes og hørtes helt massivt ut før jeg satte sagen i sakene.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.