14.392 lest ·
8 svar
14k lest
8 svar
Plassbygd skrivebord - spørsmål om innfesting i vegg og holdfasthet
Vi har et karnapp i leiligheten vår der jeg ønsker å sette inn en plassbygd skrivebord, men jeg trenger litt hjelp med å finne ut hvordan vi skal feste skrivebordet i veggene m.m.
"Kravspesifikasjon":
- Benkeplate fra Beijerbygg, 26 eller 38 mm tykk ennå ikke bestemt (https://www.beijerbygg.se/store/privat/kök-bad/kök/bänkskivor/bänkskiva-ek-oljad?artikel=597001)
- Kun innfesting i veggen, ingen ben til gulvet (skal være enkelt å rengjøre under…)
- Hylle for permer som festes på undersiden av skrivebordsplaten (plassbesparing / kompakt living / ...)
Spørsmål:
- Hvilken type innfesting i veggen kreves for dette?
- Hvor langt kan man komme før noen form for bordben er nødvendig? (Det hadde vært veldig fint å slippe...)
Det skal klare å holde oppe:
- Platen + PC / symaskin / klatrende barn... (2-4 år...)
- Hylle på undersiden av benkeplaten for permer (ca. 10-15 stk.)
Veggene / karnappets utforming:
- Betongvegger: Uklart hvilken materiale akkurat, men når vi har boret i veggene tidligere har det vært alt fra løsere tegl til steinhardt. Boligselskapets hus er fra 1942.
- Langs langsiden (på baksiden av skrivebordet) sitter det et element i veggen, noe som kan gjøre det vanskelig å få inn fester siden det bare er 10 cm fri opp til vindusbrettet som stikker ut over elementet.
Takk på forhånd for hjelpen!
/Andreas
"Kravspesifikasjon":
- Benkeplate fra Beijerbygg, 26 eller 38 mm tykk ennå ikke bestemt (https://www.beijerbygg.se/store/privat/kök-bad/kök/bänkskivor/bänkskiva-ek-oljad?artikel=597001)
- Kun innfesting i veggen, ingen ben til gulvet (skal være enkelt å rengjøre under…)
- Hylle for permer som festes på undersiden av skrivebordsplaten (plassbesparing / kompakt living / ...)
Spørsmål:
- Hvilken type innfesting i veggen kreves for dette?
- Hvor langt kan man komme før noen form for bordben er nødvendig? (Det hadde vært veldig fint å slippe...)
Det skal klare å holde oppe:
- Platen + PC / symaskin / klatrende barn... (2-4 år...)
- Hylle på undersiden av benkeplaten for permer (ca. 10-15 stk.)
Veggene / karnappets utforming:
- Betongvegger: Uklart hvilken materiale akkurat, men når vi har boret i veggene tidligere har det vært alt fra løsere tegl til steinhardt. Boligselskapets hus er fra 1942.
- Langs langsiden (på baksiden av skrivebordet) sitter det et element i veggen, noe som kan gjøre det vanskelig å få inn fester siden det bare er 10 cm fri opp til vindusbrettet som stikker ut over elementet.
Takk på forhånd for hjelpen!
/Andreas
Absolutt enkleste måte å få det tilstrekkelig sterkt på ville jeg påstå er å legge lister/reglar langs med hele karnappet som man deretter legger benkeplaten på. Altså type 25x38 Lekter eller lignende. Fest dem med tilstrekkelig lange spikerplugg/fasadeplugg og det er ikke en sjanse for at det vil kollapse. 
38 mm eik med lekter som @Jarlsgård skriver (jeg pleier å bruke 45x45 og vanvittig lange skruer, mest av gammel vane) kan du sannsynligvis danse jenka på uten at det kollapser. Men er du bekymret, så sett et par ben innerst, mer eller mindre kloss mot elementet. Holder ikke det for den tykke slekten på besøk, så er jeg dronningen av Saba.
Renovator
· västra götaland
· 786 innlegg
JEG kan jo synes at radiatoren finnes der av en grunn,.. så å gjøre det tett der kommer ikke til å være det beste for varmen i rommet,... kan du tenke deg et par hull i platen så at luften kan sirkulere?..
Renovator
· västra götaland
· 786 innlegg
okay, men hvorfor ikke rett og slett sette platen oppå vinduskarmen og klemme den fast i sidene med en list ovenfra.?
Blir ikke pent. Hvis arbeidshøyden ikke blir helt galen så bør platen sitte under vinduskarmene.M MagicFingers skrev:
Lag noen pene hull i bakkant på platen eller sett et ventilasjonsgitter så blir det bra for varmespredningen. Du trenger vel hull også for kabler.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 46 194 innlegg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 46.194 innlegg
Er karnappet dypt nok til at man både skal få plass med knærne og med permer?
Vanlige kvitteringer og del papirer pleier ikke ha det så bra med høy varme, som jeg kan tenke meg at det blir foran et element, spesielt hvis varmen har vanskelig for å stige oppover.
Vanlige kvitteringer og del papirer pleier ikke ha det så bra med høy varme, som jeg kan tenke meg at det blir foran et element, spesielt hvis varmen har vanskelig for å stige oppover.
Klikk her for å svare
Lignende tråder
-
Städar på skrivbordet - KVM-switch
Internet - Fiber, Bredband, 4G och 5G -
Platsbyggt hörnskafferi -dörr?
Möbelsnickeri -
Ballingslöv vs IKEA vs platsbyggt - kvalitet och monteringskostnad
Kök -
Blandad försäljning till vrakpriser efter renovering - kakel, duschvägg, golvvärme, kökssoffa, Lisabo skrivbord, löpband
Säljes, Uthyres & Skänkes -
Platsbyggt 220x75cm skrivbord mellan tre väggar - Hur bäst dela upp 2 skivor?
Möbelsnickeri