Hei!

Vi renoverer et rom i kjelleren (i et hus som er relativt nydrenert) og har revet ned panel og tapet. Da ser veggen ut som på bildet, en lignende plankestamme. Bak denne er kjellerveggen i leca (med stor sannsynlighet). Vi er ikke helt klare over hvordan veggen bør konstrueres, om vi skal pusse lecaen og male, eller om vi skal sette opp med stålstendere. MEN, hvordan gjør vi med denne "plankestammen"? Jeg tør ikke rive rett av da jeg er usikker på om det har en bærende funksjon. Er den tanken helt urimelig, eller hvordan bør jeg tenke? Vil uansett ikke ha organisk materiale i kjelleren.

• Trebekledd kjellervegg med panel fjernet, viser underliggende plankestamme. Vinduer øverst til høyre, lampe og avrevet tapet synlig.
Personlig tror jeg ikke at det er bærende da plankene ligger ned.

Så synes jeg at det ser ut som de har satt opp innerveggen i tre for å kunne ha et underlag å feste masoniten i (som deretter er malt/tapetsert)

Kan også tenkes at det er isolasjon mellom plankene og lecablokkene.

M MrDizzy skrev:
Personlig tror jeg ikke at det er bærende da plankene ligger ned.

Så synes jeg det ser ut som de har satt opp innerveggen i tre for å kunne ha et underlag å feste masoniten i (som deretter er malt/tapetsert).

Kan også tenkes at det er isolasjon mellom plankene og lecablokkene.
Takk for svar! Det er akkurat min gjetning, men vanskelig å vite som lekperson.

Jeg lurer videre på følgende: Dette er et rom av flere i en kjeller hvor markhøyde går rett under vinduet, et område vi bor i. Er klar over at spørsmålet er stort, men hvordan gjør jeg om jeg vil fjerne alt biologisk materiale.

Vegger
Pusse leca og la det være. Da er det kun isolert under bakken ute fra tidligere (10 cm pordrän). Eller lage stålreisverk og bare isolere delen over bakken.

Gulv
Tynn sementkake fra 40-tallet. Det optimale ville vært å bryte opp, grave ut, isolere, legge gulvvarme og fliser. Men jeg er redd for at vi da havner under dreneringen.
Kan vi bryte bort sementkaken, legge veldig tynn isolering, legge elvarme, avrette med flytsparkel? Og da akseptere energitapet, og bare ha gulvvarmen som fotvarme (vi har fortsatt radiatorer).

Mange spørsmål! Så snart vi snakker med håndverkere om kjelleren vil de at vi skal grave ut hele kjelleren. Det hevdes bedre økonomi i det. Selvfølgelig er det sånn. Men vi har ikke 1-2 millioner til å gjøre om hele kjelleren. Vi vil bare gjøre dette rommet så bra som mulig.

Det er garantert lecablockene som er bærende. Plankveggen er bare en innervegg.

D Daniel 109 skrev:
Det er garantert lecablockene som er bærende. Treveggen er bare en innervegg.
Takk! Ja, såklart det er så.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.