Vi skal sette perlestaff på innerveggen i vårt hus, og sammen med det skal vi også bytte ut eksisterende dørkarmer og gulvlister med dem på bildet. Vi vil også ha hjørneklosser (praktisk, da vi slipper å gire listene).

Nå til mitt spørsmål: Hvordan anbefaler dere at man monterer dette på best og penest måte? Skal perlestaffen gå under karmen eller ved siden av? Hvis karmen går oppå, får vi en glipe i dørkarmen som vi ikke vet hvordan vi skal dekke. Setter vi i stedet karmen ved siden av panelen, oppstår det problemer med klossen til gulvlisten – skal den også være ved siden da? Det blir en del saging for å få det pent.

Gulvlisten tror vi må gå oppå panelen, da vi tror at det ellers ville se rart ut.

All hjelp og alle tips på hvordan dere har/hadde gjort er verdsatt!

• Tregulv med dørkarmlist, hjørnekloss og gulvlist; diskusjon om montering av perlespont på innervegg.
  • Dørkarm med lysgrå list og hjørnekloss på tregulv; treplank mot vegg ved siden av hvit dør.
Alt skal ligge utenpå panelet. På innsiden av karmene (dørsiden) setter man en smyglist som dekker sporet på perlestaffpanelet.

• Elsker
Huddingebo
  • Laddar…
Innsiden av en dørkarm med hvit listverk, montert mot en vegg med perlespont, og flislagt gulv. som tidligere beskrevet, alt utenpå perlestaffen og en smyg mellom karm og fôr.

• Liker
Björkebo Frösön og 1 annen
  • Laddar…
Hei og takk for svar.

Har du noe bilde sett fra innsiden av karmen på foringen? Nysgjerrig på hvordan du har løst glipen med smyglist?

T
Om dere bare skal ha et slett fôr som ikke er så bredt, kan dere se på klakkfôr, da har du en vinklet del som dekker panelet. Jeg vet at de finnes i 43 og 56 mm bredde, men det finnes kanskje bredere også.

C caril skrev:
Hei og takk for svar.

Har du et bilde sett fra innsiden av karmen på gerikten? Nysgjerrig på hvordan du har løst glippen med smygliste?
Dørkarmskjøt med smyglister, uferdig maling. Nå er dette ikke ferdig på innsiden mot toalettet, derfor er malingen ikke klar.
Her sees smygliste mellom gerikt og karm.

• Liker
Björkebo Frösön
  • Laddar…
Aha, dere har et panel i tre som dere dekker ser jeg. Problemet for oss er at vi bruker en enklere variant av pärlspont som bare er 6mm tykk: https://www.byggmax.se/väggpanel-pärlspont

Så det er vanskelig å finne en smyglist som er smal nok til å dekke den lille sprekken.

Å finne noe som passer perfekt er ikke alltid lett, derfor lager man selv💪

A A.Barman skrev:
Å finne noe som passer perfekt er ikke alltid lett, derfor lager man sitt eget💪
Jo det er jeg absolutt beredt til å gjøre i dette tilfellet. Men å kløyve en 205 m lang list som er noen millimeter for tykk er ikke en jobb jeg ser som et alternativ. Må finnes noen som har vært med om lignende før og funnet en smartere løsning ;)

C caril skrev:
Jo det er jeg absolutt villig til å gjøre i dette tilfellet. Men å kløyve en 205 m lang list som er noen millimeter for tykk er ikke et arbeid jeg ser som et alternativ. Må jo finnes noen som har vært med på lignende før og funnet en smartere løsning ;)
Det er akkurat det man gjør. Kjøp en høvlet planke i passende dimensjon, for eksempel 22x120, og så kutt ut listene du trenger fra den. Jeg pleier å gjøre det i bordsagen, det er enklest. Etter det pleier jeg først å lime foringslisten i karmen og skyte den fast med spikerpistolen (t-dykkert), og så lim-spikrer jeg også gerikten i listen. Da sitter det for evig.

• Liker
caril
  • Laddar…
T
C caril skrev:
Jo det är jag absolut beredvillig til å gjøre i dette tilfellet. Men å kløyve en 205 m lang list som er noen millimeter for tykk er ikke et arbeid jeg ser som et alternativ. Må finnes noen som har vært med om lignende før og funnet en smartere løsning ;)
Den "smarte" løsningen er å bruke ordentlig perlesponpanel og så sage/høvle den siste planken så trengs ingen skyggeprofil ;)
Ellers er det relativt enkelt å sage en 6 mm list fra en større planke med en bordsag. Hvis man bruker et klakkfôr så må man også sage til klakken til riktig dimensjon, men da sager man bort fra en større bit, og det kan være enklere om man er uvant med sagbordet. Kan også løses med høvel om man ikke har en bordsag.

• Liker
caril
  • Laddar…
Hvorfor ikke bruke panelplatens materiale som foring? Den har jo riktig tykkelse. Det gjelder bare å få til et pent kutt. Fortynnet trelim (PVA) noen ganger med mellomsliping så blir det fint. Kanskje det til og med går å legge ut panelplaten helt ut der foringen skulle gå og legge listene oppå?

Tips til TS: Hvis dere vurderer å fylle åpningene som blir mellom gulvlisten og panelens perle, unngå det. Det "ser" helt feil ut og var ikke noe man gjorde den gangen panel var vanlig å bruke.

C caril skrev:
Vi skal sette opp perlestaff på innerveggen i huset vårt, og sammen med det skal vi også bytte ut eksisterende dørkarmer og gulvlister med de på bildet. Vi kommer også til å ha hjørneklosser (praktisk, siden vi slipper å gjære listene).

Nå til mitt spørsmål: Hvordan anbefaler dere at dette monteres på best og penest måte? Skal perlestaffen gå under karmen eller ved siden av? Hvis karmen går over får vi en glippe i dørkarmen som vi ikke vet hvordan vi skal dekke. Setter vi i stedet karmen ved siden av panelen oppstår det problemer med klossen til gulvlisten – skal den også være ved siden av da? Det blir en del saging for å få det pent.

Vi tenker at gulvlisten må gå over panelen, da vi tror det ellers ville sett merkelig ut.

All hjelp og alle tips på hvordan dere har/hadde gjort er verdsatt!
Du kan gjøre det på begge måter. Det handler bare om hvilke forutsetninger du har og hva som blir enklest og penest. Har du for eksempel en veldig tykk gulvlist og karm, kan det noen ganger være penere å sette på og ved siden av. Da slipper du samtidig tilleggsarbeid i dør- og vinduskarm, noe som kan ta veldig lang tid å sette opp hvis du har et gammelt og skjevt hus, spesielt hvis du ikke har tilgang til bordsirkelsag eller senkesag.

Så jeg vil si at det er en vurdering man må gjøre ut ifra forutsetninger, kunnskap og verktøy man har tilgang til. Sett deg ned og se og mål. Så se hva dere synes blir penest i overgangen mellom de forskjellige materialene og hva som er mulig å gjennomføre. Du vil jo ha en så naturlig flyt at det ser ut som det var gjennomtenkt fra begynnelsen av. Jeg kan for eksempel synes at noen som har en altfor tykk gulvlist i overkant får et veldig unaturlig hakk og ikke så pen overgang mellom vegg og gulvlist. Det samler seg bare unødvendig støv på slike horisontale flater.

Men som sagt, min mening.

• Liker
1212 og 1 annen
  • Laddar…
C caril skrev:
Vi skal sette perlespont på innerveggen i huset vårt, og sammen med det skal vi også bytte ut eksisterende dørkarmer og gulvlister med de på bildet. Vi vil også ha hjørneklosser (praktisk, da vi slipper å gjære listene).

Nå til mitt spørsmål: Hvordan anbefaler dere å montere dette på beste og peneste måte? Skal perlesponten gå under karmen eller ved siden av? Hvis karmen går ovenpå får vi en glippe i dørkarmen som vi ikke vet hvordan vi skal dekke. Setter vi i stedet karmen ved siden av panelet oppstår problem med klossen til gulvlisten - skal den også være ved siden da? Det blir en del saging for å få det pent.

Gulvlisten tenker vi må gå ovenpå panelet, da vi tror at det ellers ville se rart ut.

All hjelp og alle tips på hvordan dere har/hadde gjort er oppskattet!
Samt npt å tenke på om du setter perlesponten bak gulvlisten så får du små hull ned bak gulvlisten rundt hver perle. Dette kan være mindre praktisk og først og fremst ikke så pent om du har en bredere perlespont med større perle.

Alt jeg skrev har sikkert noen kommentert allerede i tråden, så gjentar jeg meg selv så kan du jo se bort ifra dette da jeg ikke har lest alle kommentarer.

• Liker
caril
  • Laddar…
R Robin_CG skrev:
Samt npt att tänka på om du setter perlestaff bak gulvlisten så får du små hull ned bak gulvlisten rundt hver perle. Dette kan være mindre praktisk og først og fremst ikke så pent om du har en bredere perlestaff med større perle.

Alt jeg skrev har sikkert noen kommentert allerede i tråden, så gjentar jeg meg selv så kan du jo se bort fra dette da jeg ikke har lest alle kommentarene.
Panesper består av montert perlestaffpanel og pyntelister, med tillegg av en krunlist på toppen. En stol med tre rygg vises delvis nederst. Panelvegg med perlesporet treverk, dekorert med en krønliste øverst, omgitt av fôring. Vegghylle med forskjellige gjenstander over.
Dørkarmer og sokkellist i treverk, montert først, med panelvegger i perlespont mellom i et nyoppusset rom.
Her er fôr, gulv og kronlist montert først og deretter tilpasset perlestaff, for overgangen på baksiden av alle fôr rundt dører og vinduer ut mot perlestaffen ville sett dumt ut, det ville ligget 30mm+ utenpå perlestaffen.

Samt har du da en kronlist når du da kommer til et dørfôr og legger nederdelen på 15mm perlestaff får du en bakside på fôret over kronlisten som er mellom 40-50mm tykt. Da setter jeg fôr og lister først alle dager i uken enn å ha et fôr som stikker ut i rommet som man slår pannen i senere. 🤷🏼‍♂️

• Liker
caril og 1 annen
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.