Hvis jeg skal bruke en trykkimpregnert syll, kan jeg da fritt velge syllpapp/syllisolering eller finnes det noen som ikke passer så bra sammen med trykkimpregnert treverk?

Åsa Lund
Håper virkelig at du ikke skal bygge hus å oppholde deg i med slike materialer?! Til skur osv kan det være greit, ellers ikke.

• Liker
RoBo og 3 andre
  • Laddar…
Friggebod :-)

Ikke bestemt ennå om jeg skal ha trykkimpregnert eller ikke. Så både en norsk og en finsk video på youtube der de bygde garasje og svillen var trykkimpregnert (oppe på lecablokker, ikke nær bakken).

Åsa Lund skrev:
Håper virkelig at du ikke skal bygge hus å oppholde seg i med sånt treverk?! Til skur osv kan det være ok, ellers ikke.
Hvorfor det? Virker som en rådende misforståelse på dette forum at trykket treverk forårsaker lukt og ubehag om man bruker det som svill osv.
Det var fram til slutten av 70-tallet man brukte pentaklorfenol i impregneringen som forårsaket vond lukt i hus med trykket treverk svill og krypkjeller. Pentaklorfenol er i dag forbudt.

Sist redigert:
  • Liker
viltfjall
  • Laddar…
Klicka skrev:
Om jeg skal bruke en trykkimpregnert syll kan jeg da fritt velge syllpapp/syllisolering eller finnes det noen som ikke passer så bra sammen med trykkimpregnert virke?
Du kan bruke vanlig syllpapp

S
öringen skrev:
Hvorfor det? Det virker å være en rådende misforståelse på dette forumet at trykt virke forårsaker lukt og ubehag hvis man bruker det som svill osv.
Det var fram til slutten av 70-tallet man brukte pentaklorfenol i impregnert trevirke som forårsaket vond lukt i hus med trykt svill og krypkjeller. Pentaklorfenol er i dag forbudt.
Føler man at man trenger å ha trykt svill, så har man en risikokonstruksjon fra starten av, bedre å gjøre noe med grunnproblemet enn å prøve å løse det med trykt virke. Det duger til terrassegulv og trapper, ikke mer.

• Liker
Åsa Lund
  • Laddar…
SueCia skrev:
Kjenner man at man trenger trykket syll, så har man en risikokonstruksjon allerede fra starten, bedre å gjøre noe med grunnproblemet enn å prøve å bonde det med trykket virke. Det duger til altangulv og trapper, ikke mer.
Må man ha en risikokonstruksjon bare fordi man velger trykket virke? Hvis nå Klikka vil bruke trykket virke synes jeg han kan gjøre det uten problem selv om det var et boligshus.

Sist redigert:
Åsa Lund
Der tar du feil, ørreten...
Man skal unngå å bygge inn materialer med en masse kjemikalier unødvendig.
Hvis man trenger virke for å bygge en trevegg, skal man bruke så rent tre/byggemateriale som mulig og sørge for at det gis riktige forutsetninger for å fungere som det skal uten risiko for råte osv.

Jeg vil påstå at trykt virke utgjør en større risiko på en terrasse der vi og våre barn setter føtter og hender hver dag om sommeren enn som syll i en husvegg.

Åsa Lund
På terrassen tilbringer du ikke to tredjedeler av livet ditt, og i tillegg har du god ventilasjon som lufter bort eventuelle emisjoner

Åsa Lund skrev:
På altanen tilbringer du ikke to tredjedeler av livet ditt og dessuten har du god ventilasjon som lufter bort eventuelle utslipp
og man tilbringer heller ikke to tredjedeler av livet sitt inne i veggen :) det sitter i de fleste tilfellene byggplast innenfor syll som sannsynligvis beskytter mot de eventuelle utslippene.
men jeg ville heller aldri brukt trykkimpregnert virke i syllen!

Åsa Lund
og slik er det takket være avtrekksviften undertrykk i huset. Viften suger inn utslippene fra inni ytterveggen inn i huset før de går ut via skorsteinen

S
öringen skrev:
Måste man ha en riskkonstruktion bara för man väljer tryckt virke? Om nu Klicka vill använda tryckt virke tycker jag han kan göra det utan problem även om det vore ett boningshus.
Jag sa om man känner behov av tryckt virke så har man en riskkonstruktion. Jag måste säga att jag är lite förvånad, den här diskussionen trodde jag aldrig någonsin att jag skulle ha.

SueCia skrev:
Jeg sa at hvis man føler behov for trykket tømmer, så har man en risikokonstruksjon. Jeg må si at jeg er litt overrasket, denne diskusjonen trodde jeg aldri at jeg skulle ha.
Der er jeg enig med deg. Men at det skulle være noen problemer eller finnes noen risikoer med å bruke dagens trykkede tømmer i svillen har jeg ennå sett noen gode forklaringer til her på forumet.

• Liker
nema4837
  • Laddar…
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.