Holder på med å bygge sammen garasjen med huset.
Huset er et mexiteglhus med trestamme fra 1970.
Da den ene kortsiden på huset nå blir en del av garasjen, vil denne ytterveggen nå bli en innervegg, og jeg funderer litt på hva jeg skal gjøre med luftspalten bak teglsteinen (30 mm luftspalt ifølge konstruksjonstegningene).
Hele kortsiden på mexiteglveggen vil havne inne i garasjen, så å si.
Jeg har kikket og lyst så godt jeg kan bak teglsteinen, og av det jeg kan se, går ikke luftspalten uavbrutt rundt hele huset som en kant. Det ser ut som den er tett i ytterkantene (slik at det blir et luftspaltrom for hver vegg).
Hadde luftspalten vært uavbrutt rundt hele huset, antar jeg man måtte ha fjernet teglsteinen ytterst i endene for å tette spalten med fugeskum eller lignende, men jeg antar at jeg ikke trenger å bry meg i mitt tilfelle?
I verste fall kunne det kanskje være aktuelt å sette en ventil nederst i hvert hjørne for ventilasjonen?
Tanken er å sette inn en luft/luft-varmepumpe når tak og vegger er isolerte, plastet og gipset, og holde, la oss si, 18 grader året rundt i garasjen.
Bonusspørsmål:
Takstolene på garasjens pulttak går opp og inn et lite stykke på loftet der de er forankret. Jeg mistenker sterkt at hele den veggen innover mot bolighuset *ikke* skal ha dampsperre. Korrekt?
Spontant, uten å ha tenkt særlig mye på ditt første spørsmål, så burde det ikke være noen fare med tanke på at det er et "fag" per vegg. Risikoen er jo ellers at du kan få ut varm fuktig luft i luftspalten som kondenserer. Muligens kunne det vært et problem i hjørnene på huset, men det er litt søkt. Hvor i landet er huset?
Interessert i problemstillingen da vi forhåpentligvis, en gang, kan bygge lignende.
Spontant, uten at ha tenkt særlig mye på ditt første spørsmål, så burde det ikke være noen fare i og med at det er et "fag" per vegg. Risikoen er jo ellers at du kan få ut varm fuktig luft i luftspalten som kondenserer. Muligens at det kunne vært et problem i hjørnene på huset, men det er litt langsøkt. Hvor i landet er huset?
Interessert i problemstillingen da vi forhåpentligvis, en eller annen gang, kan bygge lignende.
Nei, det er litt sånn jeg tenker også. Dog kan jeg ikke gå god for at det faktisk er et fag per vegg for jeg kommer ikke tilstrekkelig til for å kunne se ordentlig, og det fremgår ikke av tegningene jeg har heller.
Huset ligger i sørlige Halland.
Spørsmålet er om det er en fornuftig idé å tette igjen ventilasjonshullene i det nedre murskiftet hvis det er åpent mellom langsidene og gavlen for å dermed unngå risiko for å få inn varm fuktig luft?
Finnes jo USB-inspeksjonskameraer med lang ledning på biltema for fornuftig pris som kanskje ville funket?
Spørsmålet er om det er en fornuftig idé å tette ventilasjonshullene i det nedre murskiftet hvis det er åpent mellom langsidene og gavlen for på den måten å unngå risikoen for å få inn varm fuktig luft?
Finnes jo USB-inspeksjonskameraer med lang ledning på biltema for en rimelig penge som kanskje vil funke?
Da kan jeg fortelle at det ikke finnes et eneste ventilasjonshull noe sted på fasaden
Men din idé med et lite inspeksjonskamera tar jeg til meg!
Vet dog ikke om jeg burde installere et par ventilasjonsgitter i teglsteinen bare for å.
Normalt utføres ventilasjonen ved at det ikke er brukt mellom hver 4-5 stein i nederste skiftet, ingen ventiler altså. Men du har ikke det heller altså?
Hva er den generelle oppfatningen angående å plastre der takstolene går opp på loftet?
Gittvis kommer jeg ikke til å plastre selve mexitegelveggen da denne allerede har plast på innsiden.
Jeg antar vel at man helst vil plastre for å unngå at varm fuktig luft kondenserer i loftets isolasjon?
Hei, jeg har samme spørsmålsstilling. Skal bygge en garasje mot en mexiteglvegg. Men det blir nok helt frittstående, men mexiteglveggen tenkte jeg ha som en del siden det ellers blir for mye jobb med å rive teglsteinen. Men hva bør man tenke på og hvordan løser man ventilasjon og drenering i veggen når den blir varm?
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.