Skal gjøre en større tilbygging og sitter med K-tegningene, så et eventuelt framtidig problem om man følger etter konstruktørens anvisninger. Kommer til å bli en forhøyet plate på mark og deretter mure med isoleca. Grunnmurspapp er inntegnet etter alle kunstens regler men for å følge eksisterende husets konstruksjon angående sokkel m.m. så havner "klakken" under grunnmurspappen. For at det skal se likt ut så fortsetter fasadepussen ned mot "klakken" dvs glidesjiktet blir inpust. Rent instinktivt så føles dette som en dum idé, risikoen for eventuelle sprekker i fasaden langs glidesjiktet burde vel være stor? Hvordan skal man angripe dette? Eller kan man regne med at pussnett+puss tar opp eventuelle bevegelser...hmm. Legger ved bilde på hvordan det er tenkt. Byggetegning viser detalj av murkonstruksjon med armert betong, isolasjon, grunnmurspapp og sokkelpuss. Viser konstruksjonsdetaljer og materiallag.

• Liker
Oussama.
  • Laddar…
Jeg ser en risiko for at hvis "lagningsbruk i fall 1:5" sprekker, kan vann som renner langs veggen renne inn i veggen mellom grunnmuren og veggen, istedenfor videre ut. Jeg skulle ønske å ha veggen utenfor grunnmuren, istedenfor motsatt som det er nå.

Noe godt svar på spørsmålet har jeg ikke, annet enn at de fleste hus som har noen år på nakken "pleier" å ha småsprekker der.

• Liker
reez
  • Laddar…
Ja hadde jeg kunnet velge så ville jeg lagt fasaden utenfor grunnmuren/sokkelen, men ettersom det eksisterende huset (bygget i 1938) nå har denne konstruksjonen så vil det se veldig rart ut hvis det er forskjellig mellom tilbyggingen kontra eksisterende bygning. Skal tenke videre og ta det opp med konstruktøren om han har en god løsning.

Hva tror dere om følgende? Former en "oppleggsklakk" for å få platen i samme nivå som eksisterende gulv. Grunnmurspappen dras hele veien ut samt foldes opp på bakkanten. Gjør man på denne måten blir det en naturlig grense for sokkelpuss samt fasadepuss. Alternativ for å fylle spalten med sementmørtel er å gjøre den mindre, fylle med egnet materiale samt fugemasse. Sikkert det beste jeg kan komme på for øyeblikket, kommentarer mottas gjerne!
Diagram av en konstruksjonsdetalj som viser oppbrettet grunnmursplater, fylt med sementmørtel, og lagningsbruk fall 1:5.

Noen som har en god løsning?

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.