Jeg holder på å mure en grunnmur til et tunnelveksthus med lecablokker. Vi har gravd en renne ca. 70 cm dyp og pakket makadam i bunnen. Tre skift av muren havner altså under jorden når alt er ferdig. Jeg lurer på hvordan jeg best mulig overflatebehandler muren. Som jeg har forstått, trenger den et beskyttelse slik at fukt ikke trenger inn og sprenger blokkene når det fryser om vinteren. En løsning som jeg vurderer er å bruke rødgrunning på hele muren. Spørsmålet er om dette er nok for den delen som er under jorden, eller om jeg trenger å legge et ekstra lag også der. Hadde tenkt å pusse med en passende mørtel oppå rødgrunnen. Men det gjør jeg helst ikke på alt som skal være under jorden, med mindre det er absolutt nødvendig for holdbarheten.

Er det noen som har erfaring med dette?
Takknemlig for svar!

Jeg er ingen ekspert, men puss anses vel som en type beskyttelse? Det er jo utenpå lecaen, noe som gjør at lecaen ikke er i direkte kontakt med jord.

Så tror jeg ikke du trenger å slamme oppå rødgrunn. Rødgrunn er jo en grunn og slamming, så det fyller nok ingen funksjon å slamme (igjen) oppå rødgrunnen.

Thyro89 skrev:
Jeg er ingen ekspert, men puss anses vel som en type beskyttelse? Det er jo utenpå lecan, noe som gjør at lecan ikke er i direkte kontakt med bakken.

Så tror jeg ikke du trenger å slamre oppå rødgrunn. Rødgrunn er jo en grunn og slamring, så det fyller nok ingen funksjon å slamre (igjen) oppå rødgrunnen.
At pussen gir en beskyttelse tviler jeg ikke på. Spørsmålet er om rødgrunnen er en tilstrekkelig beskyttelse med hensyn til frostspregning.

Rødgrunn først og deretter slamre med for eksempel et b-bruk virker å være en vanlig fremgangsmåte. Det foreslås f.eks. av Weber i deres pdf om puss. Slamring er vel bare selve metoden å påføre bruket med. De ulike lagene av puss kan fortsatt ha forskjellige funksjoner, til tross for at samme metode benyttes. Jeg er dog ikke heller noen ekspert ☺️ så reserverer meg for eventuelle feil. Det jeg egentlig vil vite er om rødgrunnen gir en tilstrekkelig beskyttelse eller om det bare er ment for å forbedre vedheften.

Claes Sörmland
Jeg tror ikke Lecablokker er spesielt følsomme for frostspregning – jeg har oppbevart blokker på fuktig mark om vinteren og aldri sett skader. Det er så mye luft i blokkene at iskrystallene kan ekspandere uten problemer, og selve klinkeren er jo en helt vanntett kule.

Weber angir at Lecamurer under mark skal tynnpusses med maks 2 mm A-mørtel som kostes inn. Tynnpussen tetter mot jord, vann og maur. Ingen ytterligere behandling er nødvendig.

• Liker
Terese Bäckström og 1 annen
  • Laddar…
Takk Claes! Akkurat hva jeg ville høre 😀

Nå spurte jeg hos min lokale XL-bygg. De påsto at rødgrunn bare ga bedre vedheft og at det derfor bare var unødvendig å legge den på under bakken. Hans forslag, med bakgrunn i at det dreide seg om et drivhus med plast, var at jeg skulle sette platonmatte direkte mot lecablokkene i stedet. Det ville gi en tilstrekkelig beskyttelse mot fuktigheten. Deretter kunne jeg pusse eller fuge over bakken.

Sist redigert:
  • Liker
Sauron
  • Laddar…
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.