Hei!

Jeg har et uthus som skal bygges om til gjestehytte. Ytterveggene består av trebjelkestamme med OSB og veggplater utvendig. Fungerer det å isolere stammene og sette dampsperre, osb og gips innvendig, eller blir det for tett med osb på utsiden til tross for dampsperren på den varme siden av veggen? Noen som har praktisk erfaring med osb som vindtett og kan dele sine erfaringer?

• Liker
klaskarlsson
  • Laddar…
M menhir skrev:
Hei!

Jeg har et uthus som skal bygges om til gjestehytte. Ytterveggene består av trestendere med OSB og veggplater utvendig. Fungerer det å isolere stenderverket og sette dampsperre, osb og gips innvendig, eller blir det for tett med osb på utsiden til tross for dampsperren på den varme siden av veggen? Noen som har praktisk erfaring med osb som vindsperre og kan dele sine erfaringer?
Det skal nok ikke være noen problemer. Er du bekymret for at fukt ikke kommer ut, og gjestehytten dessuten ikke alltid er oppvarmet, kan du sette en dampbrems i stedet for sperre på innsiden.
Men OSB er ikke fuktspærrende så uansett bør det funke bra.

klaskarlsson klaskarlsson skrev:
Det skal nok ikke være noen problemer. Er du bekymret for at fukt ikke kommer ut, og gjestehytta dessuten ikke alltid står oppvarmet, kan du jo sette dampsperre i stedet for sperre på innsiden.
Men OSB er ikke fuktsperrende så uansett så bør det fungere bra.
Takk for ditt svar. Det høres jo ut som at det kan fungere. :) Det er jo to alternativer uten å rive ned eksisterende yttervegg; å bare fylle opp med isolasjon og bygge innerdelen av veggen eller å innenfra lage ventilasjonshull øverst og nederst i OSB-en i hvert rom, skape en luftspalte og deretter fylle med isolasjon. Er sistnevnte bare unødvendig arbeid som ikke reduserer fuktrisikoen nevneverdig? Jeg spurte CharGPT også og fikk til svar at OSB ikke brukes som vindsperre i Sverige siden vi har mye større temperatursvingninger/risk for kondens enn i de landene hvor OSB som vindsperre er vanlig. Men AI har jo hatt feil før så velprøvd erfaring er mer pålitelig...

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.