Belmlu
Hei alle,

Har gitt meg ut på mitt aller første større hjemmeprosjekt i form av å bytte ut isolasjon, dampbrems (fra dampsperre) samt innvendige vegger (fra gips til OSB og gips) i garasjen. Veldig lærerikt og føles som et bra første prosjekt som hobbyfikser.

Nå har jeg imidlertid støtt på problemer som jeg tror bunner i min egen uvitenhet, da jeg etter å ha satt opp OSB-plater har merket at det kan skille opptil 8-10 mm i dybderetning rundt skjøten mellom to plater. Tror meg å være ganske sikker på at årsaken til dette er at jeg valgte å ikke ha skjøtene over stendere i et forsøk på å være "smart" og spare på materialer, siden stenderne som er satt opp på midten av 70-tallet ikke følger noen som helst standard når det gjelder senteravstand, men varierer mellom 520-740 mm. Jeg tenkte at jeg kjører på platenes bredde nesten rett av likevel, noe som straffet seg ganske raskt. Heldigvis oppdaget jeg det etter å ha satt opp en halv vegg, og problemet løste seg selv på resten av veggen da jeg fulgte stenderne.

Til mitt egentlige spørsmål: med tanke på at det skal settes 13 mm gipsplater utenpå OSB-en, lurer jeg på om dette er noe som bør utbedres for å for eksempel unngå uønsket spenning i gipsen og eventuelle vertikale sprekker som følge når det gir etter? Hvis det bør utbedres, finnes det en enkel måte å løse det på? Hadde det vært inne i huset, hadde jeg gjort om veggen helt, men nå som det er garasje og de estetiske kravene ikke er like høye, hadde det vært takknemlig med en enkel løsning!

Takk på forhånd!

• OSB-plater montert på en vegg med synlig glippe mellom platene, viser skjøtproblematikk i garasjebyggeprosjekt.
  • OSB-plater montert på en vegg med synlig skjøt der platene møtes, liten forskjell i dybde mellom platene, som kan skape utfordringer.
A
Pleier å gå bra, bare man får skruen til å ta. Samt at osb:n ikke har havnet overlappende selvfølgelig.

• Liker
Belmlu
  • Laddar…
Ta ned en av platene, limskruv en 10 cm stripe osb bak platen som sitter igjen, i skjøten, sett tilbake den andre platen og skru også i stripen. Nivåforskjellen er borte.

• Liker
ZipLock og 3 andre
  • Laddar…

Beste svar

Så du har ingen styring i det hele tatt nær kanten? Hvis du trykker så blir det bra?

Skulle tatt ned platene og der du ikke kan skru i en regel og legge en skjøtebit bak så du brolegger platene med en ekstra bit osb
Tegning viser grønne streker som bolter sektert med blå linjer, samt lilla og røde firkanter under. Den illustrerer forsterkning av plater.

• Liker
Belmlu
  • Laddar…
Belmlu
Tusen takk! Blir til å ta ned den ene platen og feste en remse bak :)

• Liker
freak86
  • Laddar…
A
Hadde selv ikke limt dog, er bra om platene kan svelle og krympe i skjøtene, noe de gjør.

Legger du bare skjøten på gipsen omlappet så spiller det der ingen rolle.
Altså ingen gipsskjøt i et rom der det er en skjøt på osb.

Sist redigert:
  • Liker
1
  • Laddar…
Ujevnheten forsvinner når du skrur opp gipsen, men for stivhetens skyld hadde iallfall jeg satt en form for remse bak der skjøten havner langt fra en stender.

Handyman 1 skrev:
Hadde selv ikke limt, det er bra hvis platene kan svulme og krympe i skjøtene, noe de gjør.
mitt forslag var å lime skruen i den ene, ikke begge. Det var kanskje uklart.

A
Ok, leste mer nøye nå, fremgår at du bare mener å lime den ene kanten, da er jeg med:oops:

Belmlu
Problemet løst, stor takk for hjelpen!

• Tettbilde av vegg med OSB-plater i et verkstedområde, med støvsuger i bakgrunnen.
  • Liker
Rabbithole og 2 andre
  • Laddar…
Hva ble løsningen da?

Ser ut som at Belmlu har fulgt Mathias/Johannes tips...

Belmlu
Rett og riktig! Ble ca 10 cm vertikal stripe langsmed ujevnhetene som limskrudd ene siden og skrudd andre.

• Liker
ToRy og 1 annen
  • Laddar…
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.