Renovator
· Kalmar län
· 2 596 innlegg
Kartongen skal ikke skades, og det er ikke noe unntak for renoveringsgips. Det er ikke greit slik det ser ut på bildet. Vil du ha mer grunnlag, så sjekk hva slags plater det er og finn monteringsanvisning på nettet, det pleier å stå veldig tydelig der.
Du kan jo be håndverkeren om å vise hvor hans 3mm-regel er skrevet ned. Det kan bli litt trykket stemning fordi håndverkeren forhåpentligvis er fullt klar over at en slik regel ikke eksisterer.
Papirlaget skal IKKE brytes. Håndverkeren har vært slurvete og vil ikke måtte gjøre om.
Papirlaget skal IKKE brytes. Håndverkeren har vært slurvete og vil ikke måtte gjøre om.
Jeg har tidligere jobbet som maler og bygde nylig en gipsvegg hjemme. Majoriteten av mine skruehull så ut som hullet på ditt bilde... Absolutt ikke optimalt, vet ikke hvorfor det ble slik, kanskje dårlig gipsskriv!? Når jeg hadde satt opp alle gipsplater så slipte/dro jeg av alle skruehull med et sandpapir for å få bort papiret som var løst rundt skruehullet. Når jeg deretter hadde sparklet veggen 2 ganger og slipte sparklingene så var skruehullene fortsatt ikke helt bra. Jeg grunnet veggen og lot det tørke, deretter gjorde jeg en såkalt mellanslipning av hele veggen. Denne mellom slipingen fikk bort de siste sporene av de dårlige skruehullene.
Jeg synes at renoveringsgips er rent skit. Setter mye heller vanlig gips i stedet. Dessverre har jeg kommet til den erkjennelsen etter å ha satt gips i halve huset.
Årsaken er først og fremst vanskeligheten med å skru det pent. Enten går det igjennom eller så blir det stygge buler og bølget papp nærmest skruen. Med vanlig gips er det mye lettere å få det jevnt og fint rundt skruen og et godt spenn mot pappen. Mye enklere å sparkle pent etterpå.
Årsaken er først og fremst vanskeligheten med å skru det pent. Enten går det igjennom eller så blir det stygge buler og bølget papp nærmest skruen. Med vanlig gips er det mye lettere å få det jevnt og fint rundt skruen og et godt spenn mot pappen. Mye enklere å sparkle pent etterpå.
Svar til innlegg #4
Problemet er vel egentlig ikke å få det pent, men at det skal holde. Gipsen er porøs, og risikoen er at gipsen ikke holder hvis en kraft prøver å skille gipsplaten fra veggen. Pappersskiktet er betydelig sterkere i den henseende.
Man skal vel egentlig ikke overdrive den risikoen, men man kan tenke seg at hvis man vil skru noe fast på veggen så kan innskruingen skape nettopp den situasjonen så det blir sprekker i skjøten. Nei, jeg har aldri sett det skje, men jeg pleier heller ikke å skru gjennom pappret...
Problemet er vel egentlig ikke å få det pent, men at det skal holde. Gipsen er porøs, og risikoen er at gipsen ikke holder hvis en kraft prøver å skille gipsplaten fra veggen. Pappersskiktet er betydelig sterkere i den henseende.
Man skal vel egentlig ikke overdrive den risikoen, men man kan tenke seg at hvis man vil skru noe fast på veggen så kan innskruingen skape nettopp den situasjonen så det blir sprekker i skjøten. Nei, jeg har aldri sett det skje, men jeg pleier heller ikke å skru gjennom pappret...
Grundstött
· Halland
· 28 348 innlegg
Hvorfor skrur dere i det hele tatt?
Virker jo nesten som å sette opp tapet med skruer.
Jeg har satt opp renoveringsgips én gang (sammen med en bygningsingeniør),
og vi limte opp gipsplatene.
Resultat: Perfekt
Virker jo nesten som å sette opp tapet med skruer.
Jeg har satt opp renoveringsgips én gang (sammen med en bygningsingeniør),
og vi limte opp gipsplatene.
Resultat: Perfekt
Klikk her for å svare
Lignende tråder
-
Hjelp - renoveringsgips 6mm
Byggematerialer & Konstruksjonsteknologi -
6mm renoveringsgips direkte på osb
Reparasjonsgips 6mm med lengde 2700
Renoveringsgips 6mm på strietapet som sitter på gammel gips - lim, fix eller hva?
Limma 6mm renoveringsgips på 13mm golvgips?
Golv