Jeg stilte spørsmålet nedenfor et annet sted i forumet og fikk forslaget, som også var det eneste svaret, om å i stedet poste det her.

Jeg planlegger å renovere et gammelt uthus som en gang i tiden fungerte som låve og skulle trenge å få tak i noen som kan dimensjonere en ombygging av takkonstruksjonen.

Opprinnelig var takkonstruksjonen i prinsippet en såkalt svensk takstol (https://goo.gl/images/zC5Swp), hvor støttebenet var lengre enn på bildet og hadde støtte nedover/utover der mellombjelkelagets stokker gikk inn i veggmurene. Senere (på 40-tallet) har noen senket (!) takhøyden i låven ved å flytte ned mellombjelkelaget. I forbindelse med det har også støttebenene blitt kuttet i høyden ved murens overkant og takstolene har fått utseende omtrent som på bildet ovenfor. Man har da supplert med en langsgående bjelkelinje som støtter der hanebjelken kobles til overribrekken. Bjelkelinjen hviler på stolper som står på tregulvet. Tregulvet og mellombjelkelaget er nokså dårlig og den lave takhøyden i den tidligere låven gjør den moderat brukbar. Min tanke var å sette sammen takstolene ved å montere en underrib som hviler på murkronene, slik at de blir som "vanlige" takstoler. Huset er imidlertid litt for stort til at jeg vil gi meg ut på å dimensjonere kun med tommelregler og "på følelsen". Er det noen som kan anbefale noen som kan dimensjonere dette, gjerne til en rimelig kostnad?

Det høres ut som at det er en bygningsingeniør du trenger å konsultere.
Du finner en på www.sbr.se
Det trengs jo ganske mye mer fakta og forutsetninger for å kunne dimensjonere riktig (og sove godt selv når det blåser storm ute..).

Ja. En bygningsingeniør eller en annen som kan dimensjonere trekonstruksjoner ville vært bra. Jeg har et håp om at noen på forumet hadde en konstruktør å anbefale.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.