Hei, har noen håndverkere hjemme hos oss som la gulvvarme i dag, så etterpå at de saget bort ca 10x10cm i en bærende bjelke i underetasjen.
Lurer nå på, da jeg ikke kan noe om det, om det er ok eller risikerer det bæreevnen?

Bifoger bilder.

• Et hull på ca 10x10 cm er saget ut av en bærende trebjelke i et gulv, med grå rør som går gjennom åpningen.
  • En bærende bjelke har blitt saget ut ca. 10x10 cm for å gi plass til et grått rør til gulvvarme i en bolig, sett fra underetasjen.
Det kan være ok. Det kan også være risiko for skikkelige setninger. har du bilder på mer avstand? Tegninger? Eller en skisse på hvor dette er gjort.

også viktig hvor mye av bjelken som er igjen

Takk så mye for responsen.

Omtrent halvparten er igjen av bjelken, så ca 10cm, "skaden" sitter i hjørnet på en 120cm åpning, ovenfor er det også en hallgang.

• Plantegning med pil som peker på en synlig bjelke i hjørnet av en 120cm åpning, over er det en hallgang.
  • Tak med delvis skadet bjelke i hjørnet av en åpning, cirka 120 cm bred, med en hallgang ovenpå.
  • Bygning med en synlig bjelkesvikt i hjørnet av en åpning på 120 cm, med en dør og bokhylle i bakgrunnen.
Bjelken har mistet halvparten av sin tverrkraftkapasitet og det er et utillatt uttak i henhold til normen for trening.

Det er aldri OK å gjøre så. Personer uten rett kompetanse får overhodet ikke lage hull i bærende konstruksjoner. Hull i bjelker bør tas i form av runde hull på passende sted og med passende diameter avhengig av forutsetningene. Jeg skulle helst ønske å se hele plantegningen før jeg uttaler meg om skadens omfang og konsekvenser. Min gjetning er at bjelken må gjenopprettes. De er helt klart erstatningsansvarlige.

• Liker
Joak og 2 andre
  • Laddar…
Tusen takk for hjelpen. Synes selv, som lekperson, at det var merkelig gjort, ville derfor dobbeltsjekke det før jeg kontaktet min byggentrepenør, føler meg moderat glad akkurat nå.

Går det an å gjenopprette på noen måte eller må hele bjelken byttes ut?

Legger ved våre plantegninger.
Skal sende en e-post til KA også.

• Planløsning for en bolig med rom som soverom, bad og stue markert, inkludert en synlig bjelke.
  • Planløsning med romfordeling for et hus, inkludert stue, kjøkken og entre. Viser også synlige og skjulte bjelker i konstruksjonen.
Av tegningene fremgår det at det er de tverrgående veggene som er bærende, noe som er litt uvanlig. Den skadede bjelken må erstattes, noe som ikke bør være umulig med hensyn til at den ikke er så lang. Ingen hulltagninger bør gjøres i så korte bjelker. Man må gå rundt problemene i stedet.

J justusandersson skrev:
Av tegningene fremgår det at det er de tverrgående veggene som er bærende, noe som er litt uvanlig. Den skadede bjelken må erstattes, noe som ikke bør være umulig med hensyn til at den ikke er så lang. Ingen hulltagninger bør gjøres i så korte bjelker. Man får gå rundt problemene i stedet.

Hei, takk for responsen. Bjelken går vel fra yttervegg til yttervegg så den bør vel være 7.3m i stedet, pleier de å kunne være lengre?

Snakket med prosjektlederen hos entreprenøren, og han skal se på det i morgen og fortelle hvordan de skal løse det. Han virker i hvert fall til å tro at de kan stabilisere det med plywood og noe med metall, oppfattet ikke helt over telefon. Han skal gi forslag i morgen, så får vi se hva han sier da.

Her trodde man at man hadde sikret seg mot slike feil når man har sjekket vurderingene på firmaet på internett, som alle har vært veldig gode vurderinger, og fått dem anbefalt av en man kjenner hvor de har gjort lignende tilbygg :P

Skal man gå etter tegningen er bjelken ikke så lang. Godta ikke noe annet enn en bytte. Urjackningen ser dessuten ut til å ligge nær et opplegg. Den tekniske kompetansen pleier å finnes hos ledende personer i selskapet. Det gjelder å kunne kommunisere den til de som skal gjøre jobben også.

Takk for all hjelp.
Ringte til Götenehus som bygget huset og fikk hjelp av en av deres konstruktører, maks belastningen etter kappingen lå nå på 104%, noe som betød at om vi har fest i annen etasje og alle står i korridoren, så er det en risiko for at den ryker. Han sa imidlertid at de har tatt ganske mye i sine beregninger. Så vi trenger heldigvis bare å gjøre en skikkelig forsterkning. Glad for det, ellers hadde de måttet demontere hele vår ventilasjon m.m.

Som sagt, stor takk for all respons, har også kjeftet på prosjektlederen min over det hele og sagt at dette er uakseptabelt utført, han hevder jo at håndverkerne tok beslutningen selv uten å rådføre seg med noen og at de gjorde det av estetiske grunner, jeg tipper at de heretter ikke vil ta flere dumme beslutninger.

Stor eloge til Götenehus også som alltid er hyggelige og stiller opp med spørsmål selv om det er flere år siden de bygget vårt hus. Hvis noen vurderer å ha dem som husleverandør kan jeg bare si at vi er veldig fornøyde med dem og all kontakt vi har hatt med dem, jeg tror jeg har fått hjelp av dem minst fem ganger under vår tilbygging, alt fra hvor de kjøpte materialet for 7 år siden til å få tegninger, energideklarasjoner, markundersøkelser m.m.

• Liker
PatrikJo og 4 andre
  • Laddar…
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.