Driver med et garasjeprosjekt med saltak med spennvidde 7,5 m, snøsonen 1,5.
Grunntanken var å ha en bærende innervegg på midten, så spennvidden er 3,25 m per rom.
Reglene i den bærende innerveggen er jo 45x95 mm cc 60 med en 45 mm tykk overligger som takbjelkene hviler på.
Hvis jeg nå skulle ønske å bytte ut den bærende innerveggen mot stolper på ca 120 cm i stedet uten platebekledning, hvor mye må jeg øke dimensjonen på overliggeren da?
Jeg har lett overalt, men finner ingen tabell eller forklaring på hvor mye bæreevnen reduseres dersom jeg øker avstanden mellom stolpene i stedet for den opprinnelige klassiske innerveggen med cc60?
Jeg tenker meg spontant 95x95 stolper med doble sammenbilte 45x145 på cc120. Funker det, eller kan jeg gå ned ytterligere i dimensjon?
Bør vel bli ca 3,75 m?
Det mangler litt opplysninger for at man skal kunne regne ordentlig på det. Hvordan ser takstolene ut? Hva skal loftet brukes til osv. I normaltilfellet bør doble skrulimte 45x95 være nok. Merk at frittstående stolper må dimensjoneres med hensyn til knekkingsrisikoen.
Bør vel bli ca 3,75 m?
Det mangler litt opplysninger for at man skal kunne regne på det ordentlig. Hvordan ser takstolene ut? Hva skal loftet brukes til osv. I normaltilfellet bør doble skruelimede 45x95 være nok. Observer at frittstående stolper må dimensjoneres med hensyn til knekkingsrisikoen.
Hadde tenkt takbjelker 45x145 C24 og midtbjelke/bærebjelke/overligger 2 stk skruvlimt stående 45x145 som overligger med stolper på cc 120. Hadde gjerne kunnet rulle paller mellom stolpene dog, så da må det være ca 130 mellom stolpene.
Din idé å legge takbjelkene direkte på stolpene cc 120 er bra på en måte, men det er ikke fleksibelt om man vil flytte noen stolpe av en grunn kanskje?
45x145 C 24 med spennvidde 3,75 m i snøsone 1,5 er i smaleste laget. Med c/c 600 mm trengs 45x220 ifølge min rask sjekk. Du kan legge doble skrulimede 45x220 på c/c1200 mm (eller 1300 mm) med samme resultat.
45x145 C 24 med spennvidde 3,75 m i snøsone 1,5 er i kleneste laget. Med c/c 600 mm trengs 45x220 ifølge min raske sjekk. Du kan legge doble skruvlimte 45x220 på c/c1200 mm (eller 1300 mm) med samme resultat.
Ok så du tenker at kalkylen i bildet er litt spinkel tolker jeg deg rett da?
Mitt problem er at takhøyden ytterst i pulttaket blir svært lav, det er det som er mitt problem.
Du mener at 2 stk skruvlimte takbjelker 45x220 C24 direkte på stolper cc 130 ville fungere? (Uten bærende bjelke da)
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.