1.554 lest ·
5 svar
2k lest
5 svar
Nytt innertak: Hvordan gjør man med regel?
Jeg vil sette opp et nytt innertak av typen "Premium Ceiling" fra Forestia. Det tidligere taket er av ganske vanlig stil, ser omtrent ut som "Regina" fra Moelven, men jeg har ingen faktisk kunnskap om nøyaktig hvilket tak det er. Det ser ut som det er konstruert av en slags spon/flis/sammensatt treverk.
Jeg tenker at jeg sannsynligvis trenger en ny takregel, og lurer litt på hvordan jeg skal gå frem. Jeg har ganske vanskelig for å finne guider for det.
Jeg ønsket å senke taket så lite som mulig.
Jeg forstår at hvis jeg bygger en treramme, så skal selve rammen festes i veggenes stendere - men de nye stenderne, hvordan fester jeg disse? Jeg tror ikke det er lett å finne de gamle trereglene.
Hvor små stendere kan jeg rimeligvis bruke? Jeg vil som sagt helst gjøre den så liten som mulig, f.eks. noe i denne størrelsen:
https://www.byggmax.se/kortregel-45...0OTEyNC4xLjAuMTcyNzU0OTEyNC4wLjAuMzgxMzcwNjY3
Jeg tenker at jeg sannsynligvis trenger en ny takregel, og lurer litt på hvordan jeg skal gå frem. Jeg har ganske vanskelig for å finne guider for det.
Jeg ønsket å senke taket så lite som mulig.
Jeg forstår at hvis jeg bygger en treramme, så skal selve rammen festes i veggenes stendere - men de nye stenderne, hvordan fester jeg disse? Jeg tror ikke det er lett å finne de gamle trereglene.
Hvor små stendere kan jeg rimeligvis bruke? Jeg vil som sagt helst gjøre den så liten som mulig, f.eks. noe i denne størrelsen:
https://www.byggmax.se/kortregel-45...0OTEyNC4xLjAuMTcyNzU0OTEyNC4wLjAuMzgxMzcwNjY3
Er taket jevnt du har nå, så sett det nye innertaket i det.
Premium celing trenger å ha skikkelig jevnt underlag, har akkurat satt det selv. Jeg måtte sparkle litt i visse skjøter for å få det helt glatt.
Premium celing trenger å ha skikkelig jevnt underlag, har akkurat satt det selv. Jeg måtte sparkle litt i visse skjøter for å få det helt glatt.
Litt ekstra bakgrunn på det: For å få et jevnt tak forsøkte vi tidligere å først sparkle, slipe, tapetsere med fiberfilt, male. Jeg har i ettertid lest om andre som har forsøkt seg på samme metode, og resultatene virker tvilsomme forstår vi nå. Men, det vi merker nå er at det vi tidligere syntes var jevnt som vannoverflaten på en helt vindstille dag, helt klart ikke er så jevnt som vi husker det. Jeg er redd for at det kanskje er en viss risiko for at det tidligere taket beveger seg også.T Tjrex skrev:
Med alt dette som bakgrunn lurer jeg på, hvor jevnt er "ruskig jevnt"? Og hvorfor måtte du sparkle skjøtene? Jeg forstår sensitiviteten mot noe som stikker ut, men burde ikke taket skjule noe som "stikker inn"?
Hva for tak satt du ditt Premium Ceiling i? Hva for materiale?
gles. Kanskje at spikerhodene stakk ned noe på visse steder eller at glesen var vridd ikke lå helt inntil etasjeskiller.F Fredrik Person skrev:Litt ekstra bakgrunn om det: For å få et jevnt tak prøvde vi tidligere å først sparkle, slipe, tapetsere med fiberfilt, male. Jeg har i ettertid lest om andre som har forsøkt seg på samme metode, og resultatene virker tvilsomme forstår vi nå. Men, det vi merker nå er at det vi tidligere syntes var jevnt som vannoverflaten på en helt vindstille dag, helt klart ikke er så jevnt som vi husker det. Jeg er redd for at det kanskje finnes en viss risiko for at det tidligere taket også beveger seg.
Med alt dette som bakgrunn lurer jeg på, hvor jevnt er "rusktigt jevnt"? Og hvorfor måtte du sparkle skjøtene? Jeg forstår følsomheten mot noe som stikker ut, men burde ikke taket skjule noe som "stikker inn"?
Hva for tak satte du ditt Premium Ceiling i? Hva for materiale?
Sluttresultatet ble dog meget bra.
Tips, opplevde at rullen "gled" når vi malte så sprøytet taket i stedet.
Jeg trodde du mente skjøter i underlaget, nå forstår jeg. Ja, det ble virkelig pent får jeg siT Tjrex skrev:
Jeg vet ikke om det riktig svarer på mine spørsmål dog, jeg føler fortsatt at jeg lurer like mye.
Vårt nåværende tak har ujevnheter på et par millimeter her og der, som er vanskelig å gjøre noe med nå. Jeg har vanskelig for å tro at det skulle være et problem?
Men det jeg fortsatt er mest redd for, er nåværende tak bærende nok for dette taket? De er laget av lignende materiale.
Sikkert ingen problemer. Tror at taket du har snarere jevner ut.F Fredrik Person skrev:
Det som skjedde med meg på noen steder var at platene ikke gikk helt sammen. Det er skarpe kanter å minste millimeter synes senere.
Er taket som sitter der av spon/mdf så kommer det til å holde, forutsatt at det sitter korrekt festet nå så klart.
Klikk her for å svare