Hei,

Jeg har oppdaget at vi har fukt i kjelleren, kommer fra betongplaten. Det er ikke veldig mye, men nok til at jeg skal fjerne risikokonstruksjonen med tre mot betong som finnes der i dag, for å gjøre det riktig.
Jeg hadde tenkt å blottlegge betongen, og legge på følgende kombinasjon

Platonmatte
Cellplast S100, som jeg freser ut spor for gulvvarmeslange med en overhåndsfres
Gulvvarmeslange legges i sporene.
Gulvgips
Matte.

Litt spørsmål
* Ville dette fungere?
* Ville det være noen fordel med å legge for eksempel plast eller en annen matte under platonmatten? Eller skal den være direkte mot betongen?
* Betongen er ganske ujevn i dag, trenger jeg jevne den ut? Kan jeg bruke betong da?
* Går det an å ventilere under en platonmatte, eller er det for lite mellomrom mellom betong - matte?
* Blir gulvgips for spinkelt? Er det ikke lett å gjøre skader i det, når det ligger under en matte?

Mvh

Stefan

En ujevn betongplate er vel enklest å avrette med flytsparkel, det ville jeg ha gjort. Jeg la platonmatte med isopor med ferdige spor i, vannbåren gulvvarme med spredningsplater og laminatgulv på det, fungerer bra så det burde vel fungere med gulvgips og matte også men jeg tror at det er lettere å spre varmen med laminatgulv enn med gips+matte.

Platonmatten er ment å ventilere opp fukt via soklene men jeg tror jeg har lest et sted at funksjonen ikke er 100%-ig men jeg er ingen ekspert på det området. Vi hadde ingen fukt i det hele tatt i vår plate når vi målte.

• Liker
Joakim84
  • Laddar…
Jan-Å skrev:
En ujevn betongplate er vel enklest å avrette med flytsparkel, det ville jeg ha gjort.
Jeg la Platonmatte med isopor med ferdige spor i, vannbåren gulvvarme med spredningsplater og laminatgulv på det, fungerer bra så det burde vel fungere med gulvgips og matte også men jeg tror at det er lettere å spre varmen med laminatgulv enn med gips+matte.

Platonmatten er ment å ventilere opp fukt via soklene men jeg tror jeg har lest et sted at funksjonen ikke er 100%-ig men jeg er ingen ekspert på det området.
Vi hadde ingen fukt i vår plate når vi målte.
Takk for svaret!
Ok da er jeg ikke helt ute og sykler.

Flytsparkel er det som gjelder altså, før jeg legger på dette gjør jeg rent betongen gjetter jeg på.

Deretter må jeg bygge opp veggene først (som også er borte) og gulvet til sist, ellers får jeg vanskelig med de ventilerte soklene.

Er det noen som vet om det finnes en mekanisk ventilasjonsløsning for Platonmatte? Det er jo så lite luft mellom betong og matte, får ikke inn noen vifte direkte.

Papirkledd gulvgips kan mugne den også. Men det kanskje fungerer om man har cellplast med gulvvarme under.

nimhed skrev:
Pappkledd gulvgips kan mugne den også. Men det kanskje fungerer om man har celleplast med gulvvarme under.
ja, har fundert på det også. Kom fram til at gips burde klare det bedre enn gulvspon? Eller er gulvspon å foretrekke?

Nja, platonmatten ventilerer ikke så bra på egen hånd har jeg lest et sted, men siden vår plate var tørr, nøyde vi oss med det systemet.
Det finnes andre som har mer aktiv ventilering som for eksempel Nivell system, jeg har ingen egen erfaring med dette, men det finnes gamle tråder om det og alternative systemer på forumet.

Før avrettingsmasse påføres, er det en primer som man pensler/ruller på for å øke heftingen.

I en kjeller er sannsynligvis gips bedre enn spon, jeg la som sagt laminatgulv direkte på isoporen, ellers er vel fliser direkte på betongen/avrettingsmassen det beste hvis det er fuktvandringer i platen.
Personlig foretrekker jeg med gulvvarme selv om det er en risiko for fuktproblemer da også OM man slår av varmen helt i sommersesongen.

Milkshaken
Jeg synes du skal sjekke ut nivellsystem http://www.nivellsystem.se/sv/
Litt mer krevende å legge enn dette Giha...: http://www.hisab.se/website1/sd_page/9/1/index.php?

Begge gulvene koster en slant... (Rundt 5-700:- /kvm) men de er verdt hver eneste krone....
I Giha så har du for eksempel frigolittunder platen..... Da trengs ingen ekstra gulvvarme.....
Begge gulvene kan utstyres med et ventilasjonskanalsystem som lufter ut fukt og lukt.... Det legges med fordel ventilert sokkel, (Som du selv sa du skulle ha)

Milkshaken
jeg sender med litt bilder av Gihagolvet jeg la for en stund siden..... skal ta et bilde når det er helt ferdig..... :)

Jan-Å skrev:
Personlig foretrekker jeg med gulvvarme selv om det er risiko for fuktproblemer da også OM man slår av varmen helt i sommerhalvåret.
Jeg er enig. I vår kjeller er det vannbåren gulvvarme og klinker (laget av tidligere eier) oppå en i stort sett uisolert plate, og det blir faktisk omvendt fuktvandring og ganske rått klima når vi har varmen av om sommeren. Men det er fortsatt bedre enn om vi hadde hatt iskaldt i kjelleren hele vinteren (vi har både dusj og vaskerom der).

Da jeg pusset opp kjellergulvet mitt som var skikkelig ujevnt, skrudde jeg fast jernvinkler i gulvet og trelekter i nivå. Isolerte mellom lektene og brukte perforert betongplyfa (nesten gratis) på toppen. Øverst en heldekkende matte beregnet for balkong (ventilert og ingenting organisk). Resultatet ble et gulv som puster, mykt og varmt å gå på. Ingen tre mot betongen, billig! Riktignok uten gulvvarme da.

Hei, holder også på med min kjeller og jeg har lagt plattonmatte og cellplast på den. Synes at jeg hører en knirkende lyd når jeg går på cellplasten nå.
Er det noen som vet om det ordner seg etter at jeg har lagt på foamen og parketten?

Finnes det forresten spesiell cellplast som man har til gulv for at det ikke skal knirke og knarre?

Jan-Å skrev:
En ujevn betongplate er vel enklest å avrette med avrettingsmasse, det ville jeg ha gjort.
Oppfølgingsspørsmål. Hvorfor avrettingsmasse? Er det for heftet eller? Blir jo veldig mye dyrere enn å jevne med betong (4-5 ganger så dyrt).
Går det ikke å bruke betong i stedet?

stew skrev:
Oppfølgingsspørsmål. Hvorfor flytesparkel? Er det for vedheftingen eller? Blir jo veldig mye dyrere enn å jevne med betong (4-5 ganger så dyrt).
Går det ikke an å bruke betong i stedet?
Betong kanskje sprekker om man støper tynt lag?

fulingbusen skrev:
Betong kanskje sprekker om man støper tynt lag?
Høres rimelig ut! Kan noen si sikkert at det er grunnen?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.