Hei hei!!!

Har lagt nytt gulv på 3 plan i huset. Snekkerne har vært nede til bjelkelaget, montert nye lekter på de gamle for å rette opp gulvet.

Limt og skrudd etter alle kunstens regler. Forboret gulvsponplater, samme der, limt og skrudd etter alle kunstens regler.

Aluplater med riktig avstand i mellom er montert.

Gulvet, ifølge dem, er også lagt med nok avstand mot vegger, terskler osv.

Nå til problemet, gulvet flyter liksom på en luftpute nesten overalt. Både langs lister og midt på gulvet.

Ved dører hvor det er som tettest knirker og knaker gulvet som har reist seg ordentlig.

Kortskjøtene har begynt å få store sprekker og er ikke tette mange steder.

Store store problemer med andre ord.

Noen som har forslag på hva som er galt og løsninger.

Jeg mistenker for lite spillerom ut mot vegger, og at gulvet ligger i spenn?

• Nytt gulv under installasjon, med synlige bjelker og reglar i en uferdig gang. Vegger er ikke ferdig behandlet, og rommet har et vindu i enden.
  • Rive opp gulvet på soverommet, eksponerte bjelkelag med isolasjon mellom dem. Uferdige vegger og et vindu med utsikt over nabolaget.
  • Rom under renovering med trebjelker og isolasjon plassert over gulvet, og hvite vegger i bakgrunnen.
  • Tomt rom med nylagt gulv og stort vindu, synlig strukturell skade. Ingen møbler, vegger er malt grå. Huset i utsikt gjennom vinduet.
  • Nytt gulv med røde varmtvannsrør lagt på aluminiumplater, sett fra inngang til rommet, med vindu i bakgrunnen.
  • Nytt tregulv installeres i et rom med verktøy og materialer spredt rundt; en person står ved siden av gulvet.
  • Nylagt tregulv i et rom under renovering, med verktøy i vinduskarmen og en gummihammer på gulvet. Vindu som ser ut mot et hus.
  • Liker
Tommy Kokkarinen
  • Laddar…
A
Platene ser ut til å ligge for nærme. Men forklarer neppe alt det du beskriver.

Plukk løs gulvlistene og se om gulvet presser mot veggen.

• Liker
Roger Fundin
  • Laddar…
Den ofrivillige klåparen skrev:
Platene ser ut til å ligge for nærme. Men forklarer knapt alt det du beskriver.
Platene ble flyttet etter bildet da jeg påpekte for snekkerne at de lå for nærme. Så det er ikke problemet :)

• Liker
Roger Fundin og 1 annen
  • Laddar…
Platene ser ut til å ligge for nær. Men forklarer knapt alt det du beskriver.

Plukk av gulvlistene og se om gulvet presser på veggen.
Ja, det begynner vi med i morgen og ta bort en sokkel eller to, det verste er at alle soklene er malt inn og skulle det være i spenn så kommer maleren til å bli gal da vi må på med ny tapetsering samt maling av alle veggene der vi tar bort gulvlistene.

Er det ikke bare underlagsfoamen som svikter?

• Liker
Lintto1 og 10 andre
  • Laddar…
A
Hva er der for gulv?

Vet såklart ikke om du er sterk som hulken men på videoen flekser det ukristelig mye. Det synes jeg støtter teorien om at gulvet ligger i spenn og har knekt oppover.

Ja, jeg er sterkere enn de fleste...
Underlagsfoamen, Kährs tuplex, ser ut til å være 3 mm tykk. Da er det vel ikke så rart at gulvet flekser opp til et par mm ved punktlast?

• Liker
Lintto1 og 2 andre
  • Laddar…
Sjekket dere at underlaget var helt rett før dere la gulvet?

Hvor lenge akklimatiserte dere pakkene med gulv?

1mm "svellingsrom" per meter gulv fikk jeg lære meg da jeg la gulvene i huset.

For å få til det i lange/brede rom ble trikset å kutte gipsen slik at gulvet kan svelle inn under gipsen og ikke bare listens tykkelse.

• Liker
Roger Fundin
  • Laddar…
Hva slags gulv er det?

Vet såklart ikke om du er sterk som hulken, men på videoen flekser det umåtelig mye. Det synes jeg støtter teorien om at gulvet ligger i spenn og har knekt oppover.
https://www.byggmax.se/parkettgolv-ask-3-stav-stockholm-white-14-mm-barlinek

Er dette gulvet? Nei, det er ikke mye trykk som skal til for at det skal flekse så mye. Skulle ville si ca. 5 kg trykk.

R Robert-san01 skrev:
Sjekket dere at underlaget var helt rett før dere la gulvet?

Hvor lenge akklimatiserte dere pakkene med gulv?

1mm "svell-rom" per meter gulv fikk jeg lære meg når jeg la gulvene i huset.

For å få til det i lange/brede rom ble trikset å skjære gipsen slik at gulvet kan svelle inn under gipsen og ikke bare listens tykkelse.
Ja, vi sjekket underlaget og det er rett, Veldig rett. Gulvet fikk ligge ca. 2 uker innendørs før det ble lagt.

Jeg mistenker at det har svellet og ligger i spenn, Er det hva som har skjedd så kommer det til å bli en ekstremt trist og dyr historie ser det ut som.

• Haha
  • Liker
Ladan_1 og 1 annen
  • Laddar…
P Peter Petterson skrev:
Japp vi sjekket underlaget og det er rett, Veldig rett. Gulvet fikk ligge ca 2 uker innendørs før det ble lagt.

Jeg mistenker at det har svulmet og ligger i spenn, Er det det som har skjedd så kommer det til å bli en ekstremt kjedelig og dyr historie ser det ut som
Trist om det er så. 😢

• Liker
Roger Fundin
  • Laddar…
A
useless useless skrev:
Ja, jeg er sterkere enn de fleste...
Underlagsfoamen, Kährs tuplex, ser ut til å være 3 mm tykk. Da er det vel ikke så rart at gulvet flekser opp til et par mm ved punktlast?
Jeg siktet til trådstarteren når jeg blandet inn hulken, det var ikke på noen måte ment å undergrave teorien din om foamen.

Sist redigert av en moderator:
Jeg siktet til trådstarteren da jeg blandet inn hulken, det var ikke på noen måte ment å undergrave teorien din om foamen.
Formen kan vi nok slippe da gulvet har reist seg samt at kortskarvene har glidd fra hverandre etter at gulvet ble lagt.

• Liker
Sebbe89
  • Laddar…
P Peter Petterson skrev:
Japp vi sjekket underlaget og det er rett, Veldig rett. Gulvet fikk ligge ca 2 uker innendørs før det ble lagt.

Jeg mistenker at det har svulmet og ligger i spenning, Er det det som har skjedd så kommer det til å bli en ekstremt kjedelig og dyr historie ser det ut som
Bare løsne på gulvlistene og kappe gulvet om det er for nært med for eksempel multiverktøy.

• Liker
Familjen Sjökvist og 3 andre
  • Laddar…
P Peter Petterson skrev:
Ja det begynner vi med i morgen og ta bort en sokkel eller to, det verste er at alle soklene er malt inn og skulle det ligge i spenn så vil maleren bli gal da vi må tapetsere om samt male om alle veggene der vi tar bort gulvlistene
Deres hus? Dere som bestemmer?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.