Hei!
Jeg er i ferd med å renovere kjøkkenet. Komfyren (70 cm) skal vekk til fordel for benkeplate med nedfelt kokeplate. Samt sette skap fra vedkomfyren til og med vasken til venstre. Problemet er at muringen av hettekappen på den venstre siden er i veien. Kappen er murt i moderne tid og er festet med festjern inn i veggen.

Murchimneyen til vedkomfyren går opp til omtrent halve elektriske komfyren, deretter er det gipsplate bortover til venstre.

Jeg vurderer å utvide dybden på benken til 70 cm, og har plass til skap foran eventuell avlastende "stolpe." En tanke jeg har er å bevare deler av muren i bakkant (som en stolpe) og slå bort resten, kan det bli et problem ved delingen av steinene under benkeplaten?

Eller skal jeg stønne opp kappen og slå bort hele den nedre delen (under tenkt benkeplate) og avlaste med en ny støtte nedenfra?

Eller bare sette en kraftig konsoll forankret i veggen?

Er det noen "murer" som har noen idé om hvilken av ovenstående tanker som kan være bra?

Hvitt kjøkken med innebygd stekeovn, vedovn, trebenk, hvite fliser, vask og flaskeplater på venstre side av rommet. Mur i et kjøkkenhjørne med avskalling og en stikkontakt. Trebord med emballasje og krukker er i forgrunnen. Mintede fliser dekker veggen til høyre.

Er selve kappen murt?

ylven ylven skrev:
Er selve kåpen murt?
´bakfra ser den ut til å være murt med murstein

Jeg er ingen murer, men vil nok likevel si at risikoen er betydelig for at kappen raser hvis den ikke har ordentlig støtte. I din situasjon ville jeg enten beholdt den lille muren eller satt opp en stolpe som støtte.

Vil ikke spare muren. Føles som stolpe er det beste alternativet.
En 70 dyp stolpe ville vært bra for planleggingen av resten av kjøkkenet. Den burde vel rekke?

Er det risikabelt med tanke på sprekkdannelse å pusse stolpen etter å ha kledd den med noe form for vev eller nett? Eller vil man pusse på "dødt" materiale?

Tenker å sette stolpen opp forbi ca to fliser over benk og på den måten minske dybden på stolpen i benkeplatehøyde. Vil jo få plass med tenkte platetoppen.

Hei, jeg synes alt ser ganske rotete ut. Har du mulighet, synes jeg du skal rive ned alt og gjøre om det fra grunnen av så det henger bedre sammen rent estetisk. Ventilatoren er jo ganske fin, så jeg ville prøvd å tilpasse alt til den, men det beste er å fjerne alt og tegne det om fra grunnen av.

Håper du tar en god beslutning og lykke til.

/W

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.