Vi holder på å heve en mur for å gjøre det flatt bak. I dag skråner/skrånet terrenget ganske mye. Når det er null på den ene siden, er det nærmere 60 cm på den andre siden i høydeforskjell. Vi skal ha en blomsterbed på 400 mm mellom muren og uteplassen. Så to murer må lages med 400 mm gap imellom til jord og busker. Uteplassen skal ha skiferplater.

Vi har engasjert et firma som skal gjøre jobben for oss, men det føles ikke seriøst gjort. De sier at det er fordi det ikke finnes noen rette linjer og at jobben ikke er ferdig ennå, men det føles ikke bra i magen og jeg har null byggeerfaring. Vær så snill hjelp oss, er dette ok men bare stygt? Eller bør de rive og begynne på nytt? Eller går det an å fikse? ….?

• Grå betongmur med ujevn overflate under en trestruktur. Uteområde med murstein, jord og vegetasjon rundt.
  • Byggemuren med ujevn overflate, sprukne blokker og synlige skader, antyder et ikke-seriøst utført arbeid i prosjektet for å jevne terrenget.
  • Uferdig mur bygge med ujevne steinblokker, omgitt av busker og gress, viser høydeforskjell i terrenget mot bakgrunnen.
  • Rustikk mur bygget av grov stein nederst og lettklinkerblokker øverst, omgitt av uferdig bakgård og konstruksjon, med busker nederst.
  • En uferdig mur under bygging med armeringsjern som stikker opp, omgitt av jord og vegetasjon. Murens topp har små steiner.
  • Byggeplass med uferdig steinmur, trillebårer, diverse materialer og verktøy. Terreng rundt viser ujevnt nivå. Utsikt over grøntområde.
  • Defekt steinmur med ujevn overflate og synlig skade, der enkelte blokker er dårlig plassert. Muren ser uferdig eller uprofesjonelt bygget ut.
  • Wow
kashieda og 1 annen
  • Laddar…

Beste svar

Nå er jeg ingen murer, men har nylig i helgen bygget en grunn til et drivhus med murblokker av denne typen "leca-blokk", på skrånende ujevn mark. A og O for at det skal bli symmetrisk, rett og i vater er forarbeidet, finnes det søkk i eksisterende mur som i dette tilfelle må man bygge opp med betong så det linjerer *før* murblokkene kommer på plass. Åpenbart har man ikke gjort dette.

Armeringen vertikalt virker i mine amatørøyne ganske fornuftig, problemet er den horisontale armeringen med bjønnstål som knapt kan fungere med disse enorme fugeforskivningene og nivåforskjellene hit og dit. Det ser ut som at man på visse partier har forsøkt å kappe til murblokkene rimelig, på andre steder ser det ikke klokt ut og det blir svært vanskelig å få et fornuftig sluttresultat etter pussing. Ikke i det hele tatt meningen at mørtel skal brukes for å fylle opp gigantiske gliper og det har i tillegg mislyktes helt her.

Men som sagt, jeg har ingen større erfaring med denne typen murverk så fint om noen proffer kommer inn og forteller mer.

• Liker
mickeforsberg og 2 andre
  • Laddar…
S
De har nok ingen anelse om hva de driver med.

Stopp arbeidet og betal ingenting. Går de ikke med på det, så får du ta med en takstmann.

• Liker
ByggareBob1900
  • Laddar…
D
Vet ikke om du spøker, men har vanskelig for å se hvordan de skal få orden på dette. Be dem sende med tømrerlærlingen sin ledsager neste gang.

Nei, slik skal det ikke se ut.

Jeg er riktignok ingen murer, men har bygd en 40m støttemur hjemme. Som skribenten ovenfor skriver, må man fikse underlaget. Jeg har støpt en solid såle under alle murene mine, da blir det mye enklere å få til nivåene.

• Liker
ByggareBob1900
  • Laddar…
Farstatjej90
Om du hadde ringt kommunens dagsenter og tilbudt lek med blokker og mørtel hadde resultatet sett bedre ut enn dette.

• Liker
  • Haha
mickeforsberg og 1 annen
  • Laddar…
Takk for svar. Vi klaget, de rev alt samme dag uten diskusjon👍.

Firmaet hadde leid inn personale fra et annet selskap. Nå har de støpt knekten og så kommer alt til å bli gjort om av firmaets egne håndverkere.

• Liker
mickeforsberg og 4 andre
  • Laddar…
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.