Har en gammel støpt jordkjeller der store deler av veggene har løsnet og falt bort pga. fukt, frost m.m. gjennom årenes løp. Jordkjelleren er nå drenert og tettet utvendig så det ikke lenger lekker inn vann. Nå trenger jeg imidlertid å fylle igjen de store hullene som finnes i veggene. Anslagsvis er hullene 3-6cm dype, ca 30-50cm høye og dekker stort sett 15m vegg mer eller mindre. Orker ikke kjøre c-bruk i omganger på 1cm. Kan man drite i det, kjøre på tjukt med en gang og sparkle evt. sprekker eller bør man begynne med type finbetong først for å bygge opp grunnlaget og deretter kjøre c-bruk på slutten?

Legger ved noen bilder. Har limt i frigolit på de stedene hvor hullene er som dypest. Har prøvd med c-bruk på noen steder nå som er 3-4 cm tykt. To døgn senere merker jeg ingen problemer. Ingen sprekker eller lignende. Føles stabilt når man banker på det. Er jo kjølig og helt fritt for direkte sollys. Kan det være sånn at det da er greit med tykkere lag enn 1 cm?

• Rådnet takhjørne med manglende puss, viser eksponert betong med ujevne overflater, sannsynligvis fra en tidligere reparasjon eller skade.
  • Vegg med limt polystyren og puss, ujevn tekstur. Plater og byggematerialer ligger på gulvet ved siden.
  • Veggen med ujevnt, grovt påført murverk av C-bruk, viser ulike tykkelser, opp til 3-4 cm, mot en lysere, glatt overflate.
Hva er det for materiale under?
Men uansett kan du pusse mer enn 1 cm i gangen, 2-2.5 cm med vanlig pussmørtel når du fyller ut.
Det gjør ikke så mye om det sprekker når det tørker hvis det skal flere lag på. Bare press sprekkene dagen etter hvis du skal ha mer på.
Det bør imidlertid være mye bevegelse i den veggen, så jeg ville ha jevnet det ut og satt et nett når det er ca 2-1.5 cm igjen til klar overflate og hoppet over det med styrofoam. Vil du fylle ut, er det bedre at du bruker litt tegl som du hugger i passende biter.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.